Čína postupně obsazuje svět - staví pro Nikaraguu průplav, který propojí Tichý a Atlantický oceán
Středoamerická Nikaragua udělila koncesi čínské firmě na stavbu 278 kilometrů dlouhého kanálu spojujícího Tichý a Atlantický oceán. Kanál by měl být schopen převážet větší lodě, než jaké dosud přepravuje Panamský průplav.
Koncesi na sto let dostala od socialistické vlády Manuela Ortegy čínská společnost HKND Group vlastněná čínským miliardářem Wang Čingem. Podmínky schválil nikaragujský parlament v červnu 2014. Za projektem ale může podle odborníků stát čínská vláda, která přes různé firmy kupuje, staví a pronajímá velké přístavy po celém světě a chce jich využívat především pro dopravu svého zboží. Jedná se i o strategickou záležitost, která bude mít možná v budoucnosti i vojenský význam. Číňané například už provozují velký řecký přístav Pireus, který patří k největším ve Středozemním moři.
Součástí kanálu má být i svobodná ekonomická zóna, kde se bude podnikat bez cel. Nikaragujská vláda má dostávat po zprovoznění kanálu provizi 10 milionů dolarů (200 milionů korun) ročně. Projekt má stát 50 miliard dolarů (asi jeden bilion korun) a majitel HKND chce na něj získat investory z celého světa. Postaven má být za pět let.
Proti kanálu se ale bouří místní zemědělci, kteří se bojí vyvlastňování pozemků kvůli stavbě.
Nikaragujský kanál má být přímým konkurentem Panamského průplavu. Ten letos slaví sto let a proplouvá jím ročně 15 tisíc lodí. Průměrný poplatek za proplutí činí asi 50 tisíc dolarů.
Projekt kanálu v Nikaragui není nový, dosud ale všechny pokusy zkrachovaly. Otázkou je, jestli se podaří zrealizovat tento nejnovější.