Girls online: Mladičké české youtuberky oslovují denně stovky tisíc lidí
Na „fejsu“, „instáči“ i Twitteru jsou jako doma a z YouTube každý měsíc čerpají slušné kapesné. Ještě ani nezačaly chodit na střední školu, a už mají na internetu stovky tisíc fanoušků, kteří se denně těší na jejich další video a posílají jim zamilované dopisy i balíčky s plyšáky podobně, jak kdysi generace jejich rodičů zahlcovala zbožňované herce a zpěváky. Článek o životě a díle českých náctiletých vloggerek vyjde v novém Reflexu č. 12 ve čtvrtek 19. března.
Je jim čtrnáct nebo patnáct let, jsou chytré, hezké, disciplinované, nápadité a technicky zdatné. A nenechávají si to pro sebe: natáčejí jednou dvakrát týdně video blog neboli vlog, na který se na YouTube podívá až pětkrát víc lidí, než kolik si jich koupí jedno číslo Reflexu. Točí o tom, co si oblékají do školy, radí, jak napodobit líčení hollywoodských hvězd, odpovídají před kamerou na dotazy svých četných fanoušků. Předvádějí oblečení, které jim zadarmo dorazilo do schránky od e-shopu, s nímž jim jejich partner (multikanálová youtuberská síť) dojednal spolupráci, inkasují tisíce korun měsíčně za reklamu… A sleduje je celá generace Y neboli mileniálové, nebo aspoň jejich dívčí část.
Návštěva u královny
Sedíme s fotografkou v kuchyni u Teri Blitzen, kolem lítají dva psi a devítiletý Ríša, kterého známe ze sestřiných videí. Brzy patnáctiletá držitelka titulu Blogerka roku 2014 v kategorii video právě přiběhla ze školy a její maminka Jana Hodanová zase z říčanské pošty – Terezce totiž přišla obvyklá týdenní dávka tří balíčků a tuctu dopisů od fanoušků. Sice zatím nemá vlastní značku kosmetiky jako pramáti a vzor všech vloggerek, čtyřiadvacetiletá Britka Zoella alias Zoe Sugg, ale její rady ohledně líčení, nakupování a mezilidských vztahů si i tak našly slušné publikum. Je nejúspěšnější českou vloggerkou, její videa odebírá skoro 170 000 diváků a některá dosahují přes 200 000, ba přes 300 000 zhlédnutí (celkem má na kontě téměř patnáct milionů zhlédnutí).
Královna českých youtuberek začala natáčet v květnu 2013 jako druhá z mladičkých Češek, hned po své kamarádce Markétě Polákové, která pod přezdívkou Makyna016 spravuje z mrňavé vesničky u Liberce svůj YouTube kanál s téměř 60 000 pravidelnými odběrateli. Zatímco s Teri jsme probraly její natáčecí plán, její byznys plán, její vysoké cíle i křehká pouta mezi uzavřenou skupinou asi desítky nejúspěšnějších českých vloggerek, s Markétou jsme mluvily hlavně o jejích kosmetických tutorialech. Která z vloggerek, tradičně soustředěných na dokonalý vzhled, dokáže před čtvrt milionu diváků svého videa vyjuknout nenalíčená a s dioptrickými brýlemi a po několik minut otevřeně mluvit o AKNÉ?
Do fotostudia jsme pozvaly i patnáctiletou Anittu Ball z Prahy 9 (43 171 pravidelných odběratelů) i čtrnáctiletou Anetu Bártovou, šéfku kanálu TheTeenGirlLooks (73 003 odběratelů), z vesnice na Kladensku. Obě jsou pohledné a chytré, moc dobře se učí, jsou tanečně nadané, fotogenické a extrovertní. A obě se snaží věšet na svůj kanál aspoň jedno video týdně, takže v posledním roce pomalu opouštějí své někdejší koníčky ve prospěch YouTube. Web pro ně představuje další dětský pokojíček, který si dávno pěkně virtuálně zabydlely. S každým videem se zlepšují a jsou čím dál sebejistější – z někdejší trémy a vážnosti na jejich vlozích se stala rozmáchlá gesta, zářivý úsměv a sem tam sprosté slůvko. I jejich pokojíky, kde natáčejí drtivou většinu svých příspěvků a kam se je fotografka Reflexu rovněž vydala navštívit, za tu dobu prokoukly – také ony dotvářejí celkový dojem a reprezentují svou majitelku…
Vlogem proti zlobení
Počet vloggerů a velikost jejich publika roste i proto, že poletování po YouTube zahrnuje aspekt technologií, kterým děti holdují, videa jsou snadno dostupná a umožňují interakci a pocit intimity mezi vloggerem a tím, kdo jej sleduje. A věřte tomu, že na YouTubu visí skoro všechny děti školou povinné. Bára Ulrychová, dvanáctiletá premiantka z Děčína, je jasná cílovka, stejně jako její spolužáci: „Ve třídě vím jen o jednom jediném klukovi, kterého youtubeři nezajímají – nemá dokonce ani Facebook, a to mu rodiče koupili iPhone! Nechápu! Dvě holky od nás ze třídy, nejlepší kamarádky, mají dokonce vlastní kanál a ostatní je sledují.“ A kritizují? „Vůbec ne, myslím, že jsou obdivované. Chystáme se s kamarádkou zkusit taky něco založit, ale nejdřív si musíme udělat účty na YouTube. To bych stejně chtěla, abych mohla psát svým milovaným MadBros do diskusí a subscribovat si kanály.“
Podle psychologů vloggeři reagují na všudypřítomnou snahu o sexualizaci teenagerů a na tlak kamarádů, aby začali brzy pít, kouřit a zlobit na všech frontách. Vloggeři jsou čistí, upravení, střízliví a vystupují před kameru zcela oblečení (dokonce pečlivě). Nikomu neubližují, jejich legrace je nevinná a někteří působí vysloveně roztomile – tak jak to po „dětech“ chceme. A nahrazují vrstevníkům papírové časopisy. Dřív mladí hledali na stránkách Bravíčka výpotky z privilegovaných per dospělých novinářů, teď jim všechno řeknou na kameru sami ti, kterých se daný problém týká – a řeknou to bez ohledu na to, kolik jim je, z jakých poměrů pocházejí a kde zrovna žijí. No není to vloggování hezkou ukázkou demokracie?
Šest stránek o českých vloggerkách, populárních hvězdách i následováníhodných vzorech své generace, najdete v tištěném Reflexu č. 12, který vychází 19. března. Zítra na Reflex.cz publikujeme profil Zoe Suggové, alias Zoelly, pramáti všech vloggerek, dívky, která na svém videodeníku vydělává miliony liber.