TheTeenGirlLooks, tedy Aneta Bártová (14), Kladensko, 73 003 odběratelů

TheTeenGirlLooks, tedy Aneta Bártová (14), Kladensko, 73 003 odběratelů Zdroj: Nguyen Phuong Thao

TheTeenGirlLooks, tedy Aneta Bártová (14), Kladensko, 73 003 odběratelů
TheTeenGirlLooks, tedy Aneta Bártová (14), Kladensko, 73 003 odběratelů
TheTeenGirlLooks, tedy Aneta Bártová (14), Kladensko, 73 003 odběratelů
TheTeenGirlLooks, tedy Aneta Bártová (14), Kladensko, 73 003 odběratelů
TheTeenGirlLooks, tedy Aneta Bártová (14), Kladensko, 73 003 odběratelů
21 Fotogalerie

Girls online: Mladičké české youtuberky oslovují denně stovky tisíc lidí

Kateřina Kadlecová

Na „fejsu“, „instáči“ i Twitteru jsou jako doma a z YouTube každý měsíc čerpají slušné kapesné. Ještě ani nezačaly chodit na střední školu, a už mají na internetu stovky tisíc fanoušků, kteří se denně těší na jejich další video a posílají jim zamilované dopisy i balíčky s plyšáky podobně, jak kdysi generace jejich rodičů zahlcovala zbožňované herce a zpěváky. Článek o životě a díle českých náctiletých vloggerek vyjde v novém Reflexu č. 12 ve čtvrtek 19. března.

Je jim čtrnáct nebo patnáct let, jsou chytré, hezké, disciplinované, nápadité a technicky zdatné. A nenechávají si to pro sebe: natáčejí jednou dvakrát týdně video blog neboli vlog, na který se na YouTube podívá až pětkrát víc lidí, než kolik si jich koupí jedno číslo Reflexu. Točí o tom, co si oblékají do školy, radí, jak napodobit líčení hollywoodských hvězd, odpovídají před kamerou na dotazy svých četných fanoušků. Předvádějí oblečení, které jim zadarmo dorazilo do schránky od e-shopu, s nímž jim jejich partner (multikanálová youtuberská síť) dojednal spolupráci, inkasují tisíce korun měsíčně za reklamu… A sleduje je celá generace Y neboli mileniálové, nebo aspoň jejich dívčí část.

Návštěva u královny

Sedíme s fotografkou v kuchyni u Teri Blitzen, kolem lítají dva psi a devítiletý Ríša, kterého známe ze sestřiných videí. Brzy patnáctiletá držitelka titulu Blogerka roku 2014 v kategorii video právě přiběhla ze školy a její maminka Jana Hodanová zase z říčanské pošty – Terezce totiž přišla obvyklá týdenní dávka tří balíčků a tuctu dopisů od fanoušků. Sice zatím nemá vlastní značku kosmetiky jako pramáti a vzor všech vloggerek, čtyřiadvacetiletá Britka Zoella alias Zoe Sugg, ale její rady ohledně líčení, nakupování a mezilidských vztahů si i tak našly slušné publikum. Je nejúspěšnější českou vloggerkou, její videa odebírá skoro 170 000 diváků a některá dosahují přes 200 000, ba přes 300 000 zhlédnutí (celkem má na kontě téměř patnáct milionů zhlédnutí).

Královna českých youtuberek začala natáčet v květnu 2013 jako druhá z mladičkých Češek, hned po své kamarádce Markétě Polákové, která pod přezdívkou Makyna016 spravuje z mrňavé vesničky u Liberce svůj YouTube kanál s téměř 60 000 pravidelnými odběrateli. Zatímco s Teri jsme probraly její natáčecí plán, její byznys plán, její vysoké cíle i křehká pouta mezi uzavřenou skupinou asi desítky nejúspěšnějších českých vloggerek, s Markétou jsme mluvily hlavně o jejích kosmetických tutorialech. Která z vloggerek, tradičně soustředěných na dokonalý vzhled, dokáže před čtvrt milionu diváků svého videa vyjuknout nenalíčená a s dioptrickými brýlemi a po několik minut otevřeně mluvit o AKNÉ?

Do fotostudia jsme pozvaly i patnáctiletou Anittu Ball z Prahy 9 (43 171 pravidelných odběratelů) i čtrnáctiletou Anetu Bártovou, šéfku kanálu TheTeenGirlLooks (73 003 odběratelů), z vesnice na Kladensku. Obě jsou pohledné a chytré, moc dobře se učí, jsou tanečně nadané, fotogenické a extrovertní. A obě se snaží věšet na svůj kanál aspoň jedno video týdně, takže v posledním roce pomalu opouštějí své někdejší koníčky ve prospěch YouTube. Web pro ně představuje další dětský pokojíček, který si dávno pěkně virtuálně zabydlely. S každým videem se zlepšují a jsou čím dál sebejistější – z někdejší trémy a vážnosti na jejich vlozích se stala rozmáchlá gesta, zářivý úsměv a sem tam sprosté slůvko. I jejich pokojíky, kde natáčejí drtivou většinu svých příspěvků a kam se je fotografka Reflexu rovněž vydala navštívit, za tu dobu prokoukly – také ony dotvářejí celkový dojem a reprezentují svou majitelku…

Vlogem proti zlobení

Počet vloggerů a velikost jejich publika roste i proto, že poletování po YouTube zahrnuje aspekt technologií, kterým děti holdují, videa jsou snadno dostupná a umožňují interakci a pocit intimity mezi vloggerem a tím, kdo jej sleduje. A věřte tomu, že na YouTubu visí skoro všechny děti školou povinné. Bára Ulrychová, dvanáctiletá premiantka z Děčína, je jasná cílovka, stejně jako její spolužáci: „Ve třídě vím jen o jednom jediném klukovi, kterého youtubeři nezajímají – nemá dokonce ani Facebook, a to mu rodiče koupili iPhone! Nechápu! Dvě holky od nás ze třídy, nejlepší kamarádky, mají dokonce vlastní kanál a ostatní je sledují.“ A kritizují? „Vůbec ne, myslím, že jsou obdivované. Chystáme se s kamarádkou zkusit taky něco založit, ale nejdřív si musíme udělat účty na YouTube. To bych stejně chtěla, abych mohla psát svým milovaným MadBros do diskusí a subscribovat si kanály.“

Podle psychologů vloggeři reagují na všudypřítomnou snahu o sexualizaci teenagerů a na tlak kamarádů, aby začali brzy pít, kouřit a zlobit na všech frontách. Vloggeři jsou čistí, upravení, střízliví a vystupují před kameru zcela oblečení (dokonce pečlivě). Nikomu neubližují, jejich legrace je nevinná a někteří působí vysloveně roztomile – tak jak to po „dětech“ chceme. A nahrazují vrstevníkům papírové časopisy. Dřív mladí hledali na stránkách Bravíčka výpotky z privilegovaných per dospělých novinářů, teď jim všechno řeknou na kameru sami ti, kterých se daný problém týká – a řeknou to bez ohledu na to, kolik jim je, z jakých poměrů pocházejí a kde zrovna žijí. No není to vloggování hezkou ukázkou demokracie?

Šest stránek o českých vloggerkách, populárních hvězdách i následováníhodných vzorech své generace, najdete v tištěném Reflexu č. 12, který vychází 19. března. Zítra na Reflex.cz publikujeme profil Zoe Suggové, alias Zoelly, pramáti všech vloggerek, dívky, která na svém videodeníku vydělává miliony liber.