Animace sestřelení boeingu MH17

Animace sestřelení boeingu MH17 Zdroj: Dutch Safety Board

Animace sestřelení MH17 (s anglickým komentářem)
Popis následků zásahu MH17 raketou (anglický komentář)
2 Fotogalerie

Sestřelení malajsijského boeingu měla zamaskovat zfalšovaná pitva

ČTK

Vyšetřování příčin sestřelení malajského boeingu se někdo pokusil zmanipulovat. Šlo především o pitvu kapitána letadla, „při které byly z těla záměrně odstraněny kovové střepiny z rakety Buk", napsal britský deník Guardian s odvoláním na nizozemské experty.

Podle nizozemské zprávy, zveřejněné v úterý, raketa Buk ruské výroby explodovala metr od kabiny pilotů a výbuch obrovskou silou vrhl stovky střepin do letadla. Vyšetřovatelé se ale vyhnuli určení viníků, jen uvedli, že raketa byla odpálena z oblasti o rozloze 320 čtverečních kilometrů. Přesné umístění odpalovacího zařízení má zjistit další kriminalistické vyšetřování. Avšak šéf úřadu vyšetřujícího příčiny katastrofy Tjibbe Joustra později před novináři připustil, že raketa byla odpálena z území ovládaného separatisty, podporovanými Ruskem.

Video placeholder
Animace sestřelení MH17 (s anglickým komentářem) • Dutch Safety Board

Zpráva uvádí, že více než 120 cizích těles, "vesměs kovových střepin", se našlo v těle druhého pilota, kde způsobily "mnohočetné zlomeniny". Když však experti identifikovali kapitánovo tělo, shledali, že už bylo podrobeno "vnějšímu a vnitřnímu zkoumání s odstraněním cizích předmětů". Přesto v těle našli "stovky kovových předmětů", jakož i zlomeniny kostí a další zranění.

Video placeholder
Popis následků zásahu MH17 raketou (anglický komentář) • Dutch Safety Board

Mezi částmi hlavice rakety se našly dvě střepiny ve tvaru motýlka, což Nizozemci pokládají za příznačné pro zvláštní typ bojové hlavice Buku. Nicméně ruský výrobce, Almaz-Antej, v předstihu popřel, že by se takové úlomky našly, a trval na tom, že použit byl starší typ rakety Buk, který už není používán v ruské armádě.

Boeing 777 byl sestřelen 17. července 2014 nad oblastí ovládanou proruskými separatisty, kteří po několik dní odmítali místo neštěstí zpřístupnit. Čtyři dny také trvalo, než vydali "černé skříňky" letadla. Všech 298 lidí na palubě zahynulo.

Zpráva uvádí, že některé díly a náklad letadla, vyfotografované bezprostředně po neštěstí, zmizely. Zmizela také avionika z pilotní kabiny.

Zatímco oficiální Moskva závěry nizozemských expertů o technických příčinách tragédie zpochybnila a nařkla je z politické účelovosti, liberální deník Vedomosti dnes napsal, že kdyby Rusko chtělo předložit důkazy své neviny, mělo by zveřejnit údaje protivzdušné obrany a systémů kontroly nad vzdušným prostorem z letounu A-50, ruské obdoby amerických letounů AWACS, o situaci v dané oblasti. To se však dosud nestalo.