vlak

vlak Zdroj: Profimedia.cz

Ve Slezsku začínají jezdit česko-polské regionální vlaky

sto , ČTK

Asi každý, kdo pochází z pohraničních oblastí, ocení, když se vztahy se sousední zemí prohlubují a lépe propojí, a to především co se dopravního spojení týče. Poláci často jezdí do příhraničních oblastí českého Slezska, a stejně je tomu i obráceně. Nyní začaly právě v této oblasti jezdit zvláštní regionální vlaky, které propojí česko-polské pohraničí.

Čtyři páry vlaků mají denně jezdit mezi Bohumínem na Karvinsku, Chalupkami a polskými městy Ratiboř, Rybnik a Katovice. Šest párů vlaků pojede mezi Frýdkem-Místkem, Českým Těšínem a polským Těšínem. Oznámily to České dráhy (ČD), které do polského Těšína vypravují motorové vlaky Regionova. Do Bohumína mají zajíždět vlaky polského dopravce Koleje Slezské, kvůli výluce ale do poloviny ledna budou mezi Bohumínem a městem Wodzislaw Ślonski jezdit náhradní autobusy.

Ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Ostravě Miroslav Klich řekl, že výhodou je, že cestujícím budou i v sousedních zemích platit zlevněné jízdenky. "Cestující, který bude mít polskou celodenní jízdenku nebo polskou skupinovou jízdenku, na tuto jízdenku bude moci jezdit po území Moravskoslezského kraje vlakem Českých drah. A opačně, cestující Českých drah bude moct využívat své jízdenky zdarma na území Polska, dokonce i regionálními převozy eventuálně i z oblasti Vratislavi s Dolnoslezskými Kolejemi," řekl Klich.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík (ČSSD) řekl ČTK, že zavedení přeshraničních vlaků se zaměřuje zejména na turistiku. Lidé mohou jezdit za památkami i například za krajovými specialitami. "Když si tady někdo dá pivo, no tak tím autem už zpátky jet nemůže. Takže i z tohohle pohledu to třeba může být docela zajímavá záležitost. Dostat se přes hranici vlakem a dále pokračovat za zlevněné jízdné po Moravskoslezském kraji nebo naopak po Slezském vojvodství," řekl Havlík.

Přes Chalupki začaly vlaky znovu jezdit po čtyřech letech. Vlakové spojení mezi oběma Těšíny bylo obnoveno dokonce po sedmi letech.

Českotěšínský starosta Vít Slováček (KDU-ČSL) už dříve řekl ČTK, že z Polska je velká část lidí, kteří v Českém Těšíně nastupují do rychlíků ve směru na Prahu nebo Brno či Vídeň. "Takovéto spojení, kdy lidé můžou sednout na vlak v Polsku a dostanou se na přípoj v Českém Těšíně, je samozřejmě přínos pro Český Těšín, České dráhy i pro komfort cestujících," řekl Slováček.