Mekka "přirozených", "lokálně pěstovaných" potravin, americký řetězec Chipotle

Mekka "přirozených", "lokálně pěstovaných" potravin, americký řetězec Chipotle Zdroj: Chipotle

Poučení z řetězce Chipotle: Chcete přirozené, lokální potraviny? Smiřte se s E.coli

Reflex , Wall Street Journal , ČTK

Móda takzvaných přirozených potravin dostala v posledním půlroce tvrdou ránu. Jeden z nejdůležitějších propagátorů takového stravování, americký řetězec rychlého stravování Chipotle, se potýká se sérií otrav a vypadá to, že příčinou je právě sázka na lokálně pěstované, přirozené jídlo.

List Wall Street Journal si škodolibě všímá, že společnost Chipotle po léta bojovala pod heslem Jídlo dělané poctivě s konkurenty, které obviňovala z používání chemie a umělých přísad.

Zdůrazňovala, že používá biopotraviny a čerstvé potraviny místo zmražených a že jídla připravuje „přirozenějším“ způsobem než jiné řetězce. Prodejce burrita a dalších mexických pokrmů zaznamenává od července případy nákaz jídel po celých Spojených státech.

Nejméně 50 zákazníků snědlo něco, co obsahovalo bakterii E.coli. Firma reagovala rychle, provedla několik hloubkových kontrol, a dokonce porušila své první přikázání: suroviny začala krájet centrálně, aby usnadnila kontrolu, přičemž cibuli nejdříve namáčí do vařící vody. Maso se pak rozhodla marinovat hermeticky v sáčcích. Dříve to dělala v otevřených mísách, což sice vypadalo patřičně rustikálně, ale do takové mísy pak vleze leccos.

Přesto však Chipotle dodnes netuší, co bylo příčinou otrav. Jedním z možných důvodů je, že část používané zeleniny odebírá firma lokálně a že práce s velkým počtem dodavatelů odhalení rizik ztěžuje.

Chipotle tedy v zájmu bezpečnosti potravin začíná zavádět praktiky běžné u těch ostatních, „neudržitelných“, „nepoctivých“, „průmyslových“ obchodů a restaurací. Wall Street Journal poukazuje na ironii celé kauzy: řetězec jako Chipotle umožnila prosperita, již pomohlo vybudovat efektivní potravinářství a zemědělství za pomoci dnes tolik kritizované chemie a geneticky modifikovaných organismů. Vedly totiž k poklesu cen potravin.

Tato prosperita dala vzniknout romantizující módě „přirozených“ a „lokálně pěstovaných“ potravin, a tedy firmám jako Chipotle, které se efektivnímu zemědělství a potravinářství vysmívají. Móda je především záležitostí vyšší střední třídy a dobře situovaných studentů ve velkých městských centrech. Ti dnes dostali ke svému „zdravému“ obědu docela novou perspektivu: víc než 140 studentů odešlo počátkem prosince z jedné bostonské restaurace Chipotle s provirem.


Marketing Chipotle, zaměřený na lokální potraviny a proti GMO, byl součástí obchodní strategie, která firmu odlišovala od konkurentů a získala jí významný podíl na trhu. Trh je ale brutální učitel, pokud zákazníci a investoři zjistí, že něco není v pořádku. V posledním čtvrtletí se čeká razantní pokles tržeb a akcie firmy letos ztratily čtvrtinu hodnoty.

Chipotle vede kampaň proti geneticky modifikovaným organismům. Jak poznamenává americký deník, z pojídání geneticky upravených potravin, na rozdíl od zcela přírodní E.coli, ale nikdo nikdy náhle neonemocněl.