Taxikáři se hádají s magistrátem, Uber má zdarma reklamu
Dvě stovky taxikářů zablokovaly pražskou magistrálu na protest proti konkurenci, tedy „alternativě“, Uberu. Ne všichni kolegové s nimi souhlasí, magistrát je varuje, že blokáda jen zhorší pověst taxikářů. A Uber může mít radost, že se o něm píše. Navíc pohotově a vtipně nabídl na dnešek slevy.
Taxikáři v Praze mají notoricky špatnou pověst. Magistrát se jim snaží pomoci a nějak garantovat jejich kvalitu. Nabízená řešení ale taxikářům nevyhovují – alespoň ne té části, kterou reprezentuje Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT). Ta s vedením Prahy už vedla nějaká jednání, primátorka Krnáčová například slíbila, že se zvednou maximální ceny. To se zatím nestalo, už několik let si taxikáři nemohou účtovat více než 28 korun za kilometr. Na nedodržení slibu si protestující šoféři dnes také stěžují. Magistrát ovšem odpovídá, že k úpravám regulace požadoval nějakou dokumentaci od taxikářů a že dosud obdržel jen minimum dat.
A nesouhlas s dnešní akcí vyjádřili i někteří další hráči. Magistrát v Praze eviduje asi 5500 taxikářů, z nichž 2000 jezdí aktivně. AKT zastupuje asi pětinu, tedy tisícovku řidičů, a na magistrálu jich přijelo protestovat asi 200. Když nedávno AKT pořádala „veřejnou schůzi řidičů“, konala se prý „v hojném počtu zástupců skupin jak členů AKT, tak i nečlenů“, stojí na jejím webu. A také se tam píše, že se schůze konala v salónku hostince, jenž má kapacitu 50 míst. AKT tak není úplně reprezentativní, nicméně názor na „alternativní“ službu Uber mají jistě klasičtí taxikáři podobný.
Taxi? Ja to taky nepouzivam, ale pry je to neco jako Uber. Jen jezdi v teplakach, kradou a blokujou magistralu. pic.twitter.com/oCuZ6Vai5n
— Miloš Čermák (@cermak) 8. Únor 2016
Úřady v Česku, Evropě i v jiných zemích, kde se tato služba rozvíjí, zatím nemají zcela jasno. Je to taxislužba, jež obchází zákony, nebo jen aplikace, která slouží řidičům soukromníkům? Uber říká, že formálně jde o spolujízdu. Řidiči jezdí ve svých vozech, nijak neoznačených, a na rozdíl od taxikářů nepotřebují žádnou licenci či koncesi. Nesmějí ovšem brát lidi jen tak na ulici a stát na stanovištích taxi, Uber se objednává přes mobilní aplikaci. A také nemají taxametry: cenu aplikace stanoví před jízdou, na základě trasy, ale i daného provozu a dalších okolností.
Jako třeba dnes: právě situace na magistrále dokázal Uber využít k vlastní reklamě.
Dnes možná uvíznete v dopravní zácpě. Uber dnes od 6:00 do 15:00 hýbe Prahou za polovic #MovingPraguehttps://t.co/i3TpqdBiDw
— Uber Praha (@Uber_Praha) 8. Únor 2016
Na druhou stranu tím ale dává nepřímý signál, že funguje jako firma. "Protože je to marketingová akce, všechny náklady hradíme my, nikoliv partnerští řidiči," upřesnila marketingová manažerka Uberu Barbora Polachová.