Zabili letošní Super Bowl Coldplay, nebo Beyoncé? Sportovní svátek jako politický manifest
Super Bowl je taková ta velká americká sociokulturně sportovní událost, při níž Američané sledují soupeřící bandy lidí, kteří se perou o šišatý míč a způsobují si mozková postižení při epických nárazech v rychlosti dvou osobních aut rozjetých proti sobě rychlostmi třiceti kilometrů v hodině.
Je to také komerční událost s maximálním zásahem publika, protože Super Bowl sleduje (konkrétně v případě letošního ročníku) přes 100 000 000 lidí. Cílená internetová reklama funguje asi jako když trefíte špendlíkem do oka mravence; reklama na Super Bowlu má podobný efekt, jako když vystřelíte po hordě zombií ze dvou metrů hrst tříštivých broků z upilované brokovnice. Letošní Super Bowl s přídomkem „50“ použil stejnou střeleckou logiku ke sdělení politického prohlášení. Postarala se o to 250000000dolarová (odhadovaná tržní hodnota) superstar Beyoncé.
Jinak známá také jako "Queen Bey".|
Což je dobře, protože kdyby to neudělala, vstoupí letošní Super Bowl do dějin tím, že se na něj Chris Martin z kapely Coldplay oblékl jako sluníčkové trdlo.
Když na loňském Super Bowlu – během tradiční koncertní pauzy v poločasu – vtrhla na stadion polozapomenutá hip-hopová megastar Missy Elliott a svým Get Ur Freak On rozsápala na cáry probíhající vystoupení zpěvačky Katy Perry (zahájené těžkotonážní hitparádovou peckou Roar), byla z toho popkulturní událost roku, která předznamenala Elliottin víceméně comeback.
Prolínání několika popkulturních pulzarů v jednom vystoupení už funguje nějakou dobu (před pár lety takhle infiltroval vystoupení Black Eyed Peas kytarista Slash, Bruno Mars si předloni přivedl do poločasu Red Hot Chilli Peppers); letos ale do probíhajícího vystoupení britských rozervanců Coldplay, jejichž písničky se od sebe liší jen názvy, vtrhla Beyoncé: a stadionu, osazeného držiteli lístků v průměrné ceně čtyř a půl tisíc dolarů, naservírovala kromě muziky také politické prohlášení.
Kromě nějakých těch skvělých kostýmů, které byly lepší než ten Martinův.
„Líbí se mi vlasy mé dcerky, líbí se mi můj černý nos s nosními dírkami á la Jackson Five“, zpívá v písni Formation Beyoncé (a odkazuje tím na kupu rasistického hnoje, který před časem přistál na fotce její černošské dcerky s – překvapení – černošskými vlásky). A zpívá i o tom, že její táta je Alabama, máma Louisiana a nevyhýbá se používání slova „negro“... což je ironické v tom, že mnohý politicky korektní běloch by za to stejné slovo přetáhl jiného bělocha po hlavě kabelkou.
Samotný klip k písničce Formation, kterou Beyoncé odezpívala na Super Bowlu v neděli, měl premiéru o den dřív, v sobotu dopoledne. A už ohledně klipu si například The New York Times položily otázku: „Beyoncé v klipu Formation – Bavič, aktivista, nebo obojí?“ Beyoncé ve Formation v první řadě ostře komentuje policejní násilí na černošské rase (v klipu je k vidění na potápějícím se policejním automobilu), humanitární katastrofu hurikánu Katrina a další top-topic témata.
Pokud to šlo od klipu aktivisticky vyrotovat ještě o něco víc, tak se to Beyoncé na Super Bowlu podařilo: na scénu totiž nastoupila s hromadou tanečnic, jejichž oblečky byly 1) sexy a 2) přímým odkazem na to, jak se oblékali černošští revolucionáři z organizace Black Panther Party.
Bruno Mars měl na sobě to samé. Chris Martin z Coldplay nikoliv.
Teď už to nezachráníš, Chrisi.|
Beyoncé udělala to, co v současné chvíli udělat musela: přihlásila se k hnutí Black Lives Matter za černošská práva a rozbalila to stylem, který se stane součástí americké probíhající diskuze (a přesně v duchu komerčního dopadu Super Bowlu to také mimochodem odstartuje její nové světové turné, které ji zavede z USA až do Německa). Americké dějiny jsou v pohybu a tohle bude jedno z těch nablýskanějších zrnek, na které se pak s odstupem mnoha a mnoha let budou dívat žáci ve virtuálně reálných školách v přesýpacích hodinách minulosti. Mě ale v současné chvíli zajímá hlavně to, kdo si to u lidí na Super Bowlu pokopal víc. A na to může odpovědět jediná věc na světě. Twitter.
„Takže Beyoncé na stadion přijde s policejní eskortou, aby se mohla v poločase vozit po policajtech. To si nevymyslíš,“ píše Carl Quance. „Proč musejí během poločasu podporovat homosexualitu?“ ptá se ohledně oděvu Chrise Martina Koyie Duft. „Poločas na Super Bowlu není místo pro politická prohlášení, prosim vás, vraťte se k nevinným časům náhodného odhalování prsou,“ dí s odkazem na vyklouzlé propiercingované celebritní superňadro Janet Jacksonové uživatel Joementum. „Coldplay jsou cyklistická helma rockenrollu,“ píše The Scandalous DJT s profilovým obrázkem Donalda Trumpa (a má pravdu). Ian Boudreau dodává: „Přestaňte hejtovat Coldplay. Hráli ve stovkách velmi solidních výtahů po celém světě.“ A oblíbený uživatel Bůh píše: „Vystoupení Colplay v poločase bylo nádherné, až na tu část s Coldplay.“
Na druhou stranu se ozval například bývalý starosta New Yorku Rudy Giuliani. „Myslím si, že je opravdu donebevolající, že to (poločas) využila (Beyoncé) jako platformu k útoku na příslušníky policie, což jsou lidé, kteří chrání ji, chrání nás a díky kterým jsme naživu,“ řekl v pořadu Fox &Friends. A například Michelle Malkin píše na Twitteru: „Protože nic nás všechny nespojí tak, jako agresivní Beyoncé, co třese zadnicí a opakovaně vykřikuje negro“. Jiní na Twitteru volají rovnou po bojkotu politicky a - podle mnohých také protipolicejně - vyhraněné Beyoncé. Uživatelka Please ClapBack k tomu dodává: „Jak se dá bojkotovat Beyoncé? Odstěhovat se na Jupiter? No vážně.“
Kdo zabil letošní Super Bowl? Jak pro koho. Ale Coldplay stojí za prd.