Titulka týdeníku Charlie Hebdo, který vyšel týden po atentátu: "Tati, kde jsi?", "Tady jsem", "a tady" " a tady taky"...

Titulka týdeníku Charlie Hebdo, který vyšel týden po atentátu: "Tati, kde jsi?", "Tady jsem", "a tady" " a tady taky"... Zdroj: Facebook

Poslední slova džihádistů:"Máš sedačku u okna, nebo do uličky?"
V souvislosti s atentáty Belgie podniká bezpečnostní opatření: "Musíme se ujistit, že v pivě není žádná bomba"
Po troše vzruchu přichází čas na remcání: "Nikdy načas!", "Kde jsou moje zavazadla?"
Letiště v Bruselu: Návrat k normálu
Fotbalové Euro bude. Do toho, Belgičani!
6 Fotogalerie

Létající údy. Charlie Hebdo vyjadřuje soustrast jak jinak než provokací

Martin Valeš , Iva-Hedvika Zýková

Týden po atentátech na bruselském letišti a v tamním metru vyšlo nové číslo satirického týdeníku Charlie Hebdo s titulkou vyjadřující belgickým sousedům soustrast. Samozřejmě svérázným a zároveň charakteristickým způsobem: provokací. A jak tomu u Charlie Hebdo bývá, strhla se kolem karikatury vášnivá diskuse. Je to totálně za hranou, amorální, nevkusné a bez špetky respektu? Nebo je černý humor naopak tou nejvhodnější reakcí?

Autorem zmiňované titulky je Riss, nový šéf týdeníku. Karikatura paroduje ve frankofonním prostoru známou fotografii zpěváka-rappera Stromae, který pochází z Bruselu. S ledově chladným výrazem si upravuje svého charakteristického motýlka, vyjadřujícího jeho image na pomezí hipstera a buržousta. Až potud tedy nic šokujícího. Na pozadí na belgické vlajce ale visí ve vzduchu otázka: „Tati, kde jsi?“ a od jednotlivých roztrhaných částí těla se ozývá: „Tady jsem“, „A tady taky“, „A tady“…

Otázka odkazuje na tragikomický klip Papaoutai – Stromae v něm vzpomíná na hořké vyrůstání bez otce. Ten byl Rwanďan a zemřel při genocidě. A i v jiných písních se Stromae, zřejmě nejuznávanější belgický muzikant dneška, aktivně vyjadřuje k různým společenským tématům.

Titulní stránka Hebda s názvem „Vykolejená Belgie“ pochopitelně vzbudil poprask. Na jedné straně zastánci názoru, že i humor má mít své hranice, a tady se celkem mohutně překročily. Na straně druhé přesvědčení, že, nadneseně řečeno, na hrubý pytel patří hrubá záplata, což v případě satiry znamená černý humor. A pakliže někdo v karikatuře vidí nedostatek respektu, soucitu, nebo dokonce až zlé intence, uniká mu podstata. A sice, že všechny tyto aspekty náleží činu, na který karikatura poukazuje. „Zlé“ jsou atentáty a svět, v němž k nim dochází, ne satirický týdeník.

Pokud jde o atentáty, Charlie Hebdo moc dobře ví, o čem mluví. Vloni 7. ledna do jeho redakce vtrhli dva muži a zastřelili deset členů redakce plus dva policisty.

Kromě titulky najdete v aktuálním čísle ještě pár dalších karikatur: jedna reaguje na následné důkladné policejní kontroly, jiné si utahují z určité letargie, další vychází z fotografie atentátníků pořízené bezpečnostní kamerou v letištní hale, kterou zveřejnila řada médií.

A už dříve se Hebdo vyjadřovalo k boji s terorismem kriticky. „Předpokládáme, že policajti používají nejsofistikovanější elektronické prostředky. Ale ve finále to vypadá jako detektivka z 30. let, kdy se zločinci na útěku schovávají ve sklepech a v křoví, načež je dopadnou na základě udání,“ strefoval se Antonio Fischetti do skutečnosti, že bezpečnostní složky o Salahu Abdeslamovi či dalších dříve věděly, ale neměly pořádné důkazy k zadržení. „Bylo by to mnohem rychlejší, kdyby měly Abdeslamovo oblečení. Stačilo by dát přičichnout policejnímu psu a ten by ho rychle našel. Navrhuji proto následující metodu: kdykoli je identifikován podezřelý z radikalizace, seberme mu jedny použité slipy a uchovejme je ve vzduchoprázdnu.“

Billet du jour du 22 Mars 2016 par Antonio FischettiLe terrorisme de proximitéIl y a une époque où sitôt l'attentat...

Posted by Charlie Hebdo Officiel on Tuesday, 22 March 2016