Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: ČTK

Katastrofa egyptského letadla: Byl to terorismus? Jak se může na palubu dostat bomba

Viliam Buchert

Čtvrteční zmizení egyptského Airbusu A320 při letu číslo 804 z Paříže do Káhiry, vyvolává jako vždy mnoho spekulací. Podle odborníků existuje několik možností, proč se letadlo zřítilo do Středozemního moře. Protože počasí bylo dobré, příčinou mohou být technická závada, řízená sebevražedná akce pilota a teroristický útok. Může se ale za dnešních bezpečnostních opatření dostat bomba na palubu letadla? Překvapivě to v některých zemích není tak složité.

Například výbuch ruského letadla společnosti Kogalymavia, které se zřítilo loni 31. října na egyptském Sinaji 23 minut po startu z mezinárodního letiště Šarm aš-Šajch, způsobila podle vyšetřovatelů malá bomba o váze jednoho kilogramu. Zahynulo tehdy 224 lidí a k teroristickému útoku se přihlásila egyptská odnož Islámského státu, která tvrdí, že nálož byla ukryta v plechovce od limonády Schweppes.

Jak se ale výbušnina spolu se spínačem dostaly do letadla? Bohužel velmi jednoduše.

Podle egyptských a ruských vyšetřovatelů i zpráv světových agentur, ji do letadla dal egyptský mechanik, který stroj připravoval na letišti Šarm aš-Šajch k odletu. Bombu mu dal jeho bratranec, podporovatel Islámského státu. Mechanikovi podle policie s přenesením bomby k letadlu pomohli dva policisté a muž, který pracoval se zavazadly. Případ je pořád vyšetřován, ale Egypťané v tomto případě hodně mlží, protože to má na ně drtivé ekonomické dopady. Tato trestuhodná nedbalost při zajištění bezpečnosti letištního provozu je už stála miliardy dolarů. Turisté prostě na Sinaj přestali jezdit.

Mohlo se něco podobného stát i v případě egyptského letadla, které zmizelo z radarů včera nad ránem?

Americký deník The New York Times teď s pomocí odborníků velmi podrobně zmapoval, co se mohlo stát. Ani tyto poznatky nejsou nijak povzbudivé.

Stroj z letu č. 804 byl před cestou z Káhiry do Paříže a zpátky na dvou trasách. Podle směrodatného internetového servisu Flightradar24 letěl do Asmary, hlavního města Eritreje a pak zpět do Egypta. Pak byl na cestě do Tuniska a zpět. K tomu evropští i američtí experti dodávají, že na mnoha afrických letištích skutečně existují velmi vážné bezpečnostní mezery v systému.

Média se ale také ptají, zda by bylo případně možné umístit bombu do letadla ve Francii, která je terorismem v poslední době silně zasažena. Ani to nelze úplně vyloučit, přestože bezpečnostní opatření jsou zde mimořádná.

Problémem, a to se ukázalo i při říjnové katastrofě ruského letadla na Sinaji, může být personál, který je v kontaktu s islámskými extrémisty. Takových lidí je mnoho i ve Francii.

Aby se výbušnina dostala do letadla při normálním odbavení zavazadel s pomocí nějakého cestujícího, je dnes v podstatě nemožné, nebo velmi těžké. Každý systém se samozřejmě dá obejít. Ale je to spíše nepravděpodobné. Zbývá letištní personál.

Podle některých odborníků není vyloučeno, že bomba (pokud vůbec ve stroji byla) se mohla dostat do letadla už v Egyptě a časový spínač byl nastaven tak, aby nálož explodovala až při návratu do Káhiry.

Dále je upozorňováno na to, že na letištích v samotné Francii celkem pracuje skoro 90 tisíc lidí jako personál. Zda se nepodařilo některé z nich zradikalizovat, aby se odhodlali k nějaké akci, není možné ani vyloučit, ani potvrdit. Rozsáhlé kontroly a prověřování personálu na letištích podle francouzské vlády nadále probíhají.

Přes všechnu moderní techniku se ale u některých velkých leteckých katastrof z poslední doby nepodařilo přesně objasnit, co se vlastně stalo.

Například stroj společnosti Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu 8. března 2014 prostě zmizel a dosud se nepodařilo najít ani jeho trosky, přestože se objevilo mnoho informací, že už se tak stalo.

Pořád se také neví, kdo sestřelil nad východní Ukrajinou 17. července 2014 jiné malajsijské letadlo, které letělo z Amsterdamu do Kuala Lumpuru. Ví se pouze to, že to byla raketa. Kdo ji ale vypálil?

Také kolem ve čtvrtek zříceného egyptského letadla bude existovat hodně mírných i divokých spekulací. To je vždy u leteckých katastrof běžné.

A mimochodem, poslední vydání anglicky psaného internetového časopisu Inspire, který vydává v Jemenu teroristická organizace Al-Káida na Arabském poloostrově, je velmi podrobný popis podomácky vyráběných výbušnin, které se dají použít při atentátech…