Řím zaplavují hory odpadků.

Řím zaplavují hory odpadků. Zdroj: ČTK

Řím zaplavují odpadky a potýká se s chaosem v městské dopravě

ČTK

Italská metropole se podle ministra životního prostředí Giana Luky Galletiho dostala do stavu nouze stran odpadků v ulicích, což začíná ohrožovat obraz Itálie ve světě. Ministr to řekl tento týden před poslanci italského parlamentu. Podle deníku ABC je dalším urgentním problémem města chaos ve veřejné dopravě, v níž si domácí i zahraniční turisté stále častěji stěžují na krádeže, zpoždění a špínu.

Ministr poukázal na to, že již několik dní se v novinách objevují fotky římských ulic s přeplněnými popelnicemi, kolem nichž pobíhají krysy. A není to jen problém předměstí, odpadky se na hromadách povalují i na bulváru Via del Corso v centru města. Deník ABC připomněl, že na internetu se nedávno objevilo video z Říma, na němž děti hrají hru, kdo napočítá více krys - během pěti minut jich bylo 25.

Potíže se svozem odpadu má Řím již několik let. Nyní se ale problém stal součástí politického boje mezi vládní Demokratickou stranou a populistickým Hnutím pěti hvězd, jehož kandidátka vyhrála v červnu místní volby. Nová starostka Říma Virginia Raggiová si získala voliče právě slibem rychlého řešení problému s odpadky, korupcí a byrokracií. Ale zázraky prý dělat neumí.

Svoz odpadu v Římě, který vyprodukuje odhadem 4700 tun odpadků denně, má od roku 2000 na starost firma AMA (Azienda Municipale Ambiente). Tento týden odstoupil její generální ředitel a začal ji vyšetřovat antikorupční úřad. Již v prosinci 2014 byl zatčen její tehdejší generální ředitel Giovanni Fiscon v rámci operace proti mafii.

Své napoví i statistika, kterou přinesl deník ABC. Z asi 8000 zaměstnanců AMA jich má 1200 zdravotní potvrzení, že nesmí zvedat popelnice či jsou alergičtí na prach. Dalších asi 1600 podle deníku ABC využívá paragrafu, který umožňuje tři dny volna v měsíci kvůli ošetřování nemocného příbuzného.

Stejně jako AMA, která má dluhy 650 milionů eur (17,5 miliardy korun), i další firmy využívají podle deníku ABC město jako "dojnou krávu". Ještě větší dluh, 1,3 miliardy eur (asi 35 miliard korun), má podnik ATAC, který provozuje městské autobusy, metro a tramvaje. Řada z jeho 11.771 zaměstnanců Itáltaké podle deníku Il Messaggero často využívá paragraf o třech dnech na ošetřování příbuzného.

Vozový park podniku ATAC je navíc zastaralý, průměrné stáří tramvají převyšuje 32 let, u autobusů je to 10 let. Téměř 800 z asi 2000 autobusů podniku nejezdí kvůli technickému stavu. "Máme i autobusy, které zatáčí jen doprava," řekl italskému deníku jeden ze zaměstnanců.

Kromě zpožděných linek je problémem též hygiena. Podle deníku Il Messaggero se ve stovce autobusů na 15 linkách našli švábi, ač radnice zaplatila 23 milionů eur na jejich čištění.

Italská vláda se přitom snaží, aby Řím hostil letní olympijské hry v roce 2024. S tím ale nesouhlasí starostka Raggiová. "Nemůžeme si to dovolit," uvedla osmatřicetiletá starostka. A připomněla vysoké zadlužení města, které už teď činí 13 miliard eur (352 miliard korun). "Při olympiádách pokaždé jde spíše o stavby než o sport," uvedla krátce po svém zvolení Raggiová.