Potenciálních nástupců slavného trabantu bylo několik. Žádný z projektů se ale dosud nedočkal realizace.

Potenciálních nástupců slavného trabantu bylo několik. Žádný z projektů se ale dosud nedočkal realizace. Zdroj: archiv

Trabant v nové době: Proč se legendu nepodařilo vzkřísit?

David Bureš

Potenciálních nástupců slavného trabantu bylo několik. Žádný z projektů se ale dosud nedočkal realizace.

Trabant patří mezi nejslavnější automobily východního bloku. Svými tvary i dvoutaktním motorem si za dobu svoji existence vydobyl doslova legendární status. V nové době ale příliš dlouho nevydržel, jeho výroba skončila už v roce 1991. Snahy o jeho návrat se nezdařily.

Už dlouho před rozpadem východního bloku a sjednocením Německa byl Trabant beznadějně zastaralým vozem. Automobil se začal prodávat už na konci padesátých let. Model 601 představený v roce 1964 byl totiž vlastně jen modernizovanou verzí předchozíP50. V rámci faceliftu došlo vlastně jen ke změně tvarů a posílení dvoutaktního dvouválce na 19 kW.

 

V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se sice pracovalo na nástupcích, finanční situace to ale neumožnila, a tak trabant zůstával stále stejný. Projekt ze sedmdesátých let byl přitom zajímavý, výrobce Trabantu, Sachsenring Zwickau na autě spolupracoval se společností AWE Eisenach vyrábějící wartburgy a mladoboleslavskými AZNP. Výsledkem prací měla být modulární architektura pro vozy s pohonem předních kol, kterou měly využít trabanty, wartburgy i škodovky. Kvůli složité logistice (výrobní komponenty by se z vozily z ČSSR do NDR a naopak) a hlavně nákladnosti projektu však východoněmecká strana od spolupráce ustoupila. Po prototypu Trabant P603 se do sériové výroby nedostal ani pozdější Trabant P610, které též využíval motory Škoda.

VÍCE O TRABANTU V NOVÉ DOBĚ ČTĚTE ZDE