Takto by vypadaly regály bez zahraničních potravin.

Takto by vypadaly regály bez zahraničních potravin. Zdroj: Twitter

Volební kampaň v Německu vrcholí. Supermarket vyprázdnil regály, aby upozornil na nesmyslnost rasismu

Johana Kudrnová

Dvacátého čtvrtého září se Němci vydají po čtyřech letech k federálním volbám. Ačkoliv není hladké vítězství Křesťanskodemokratické unie (CDU) Angely Merkelové zcela jisté a Německu bude opět vládnout spíše koaliční než většinová vláda, „mutti“ kancléřské křeslo s velkou pravděpodobností obhájí. Antiimigrační vášně, které kulminovaly před dvěma lety, jsou na ústupu a CDU si za přijetím statisíců běženců stojí. V minulých dnech například podpořila radikální kampaň německého řetězce supermarketů Edeka, který voličům vzkázal, jak by vypadal jejich nákupní košík bez zahraničních potravin.

Hamburská pobočka řetězce z regálů dočasně odstranila všechny potraviny dovezené ze zahraničí. Téměř prázdné police byly místo toho zaplněny antixenofobními slogany, které měly zákazníkům připomenout, jak závislí jsou na výrobcích zahraniční provenience.

Mezi nápisy se objevily takové, jako například „Tento regál by byl bez rozmanitosti pěkně nudný“, „Náš výběr nyní nezná žádné hranice“, „Takto prázdně vypadá regál bez cizinců“ nebo „Bez rozmanitosti budeme chudší“.

Očekává se, že Edeka si v Hamburku pouze testovala reakce zákazníků a na test naváže rozsáhlejší kampaní po celém Německu. Zatímco někteří zákazníci přímost kampaně ocenili, jiní si myslí, že politika do obchodů nepatří a že Edeka kontroverzní krok provedla pouze za marketingovými účely.

Mluvčí společnosti médiím vzkázala, že Edeka podporuje rozmanitost a různorodost. „V našich obchodech prodáváme produkty ze všech koutů Německa, ale pouze s těmi z jiných zemí lze vytvořit jedinečnou rozmanitost, kterou naši zákazníci oceňují.“

Politici CDU se k akci Edeky vyjádřili většinou pochvalně. Místopředsedkyně strany Julia Klöcknerová ji označila za „chytrý krok“. Antiimigrační Alternativa pro Německo, která ve volbách podle průzkumů může získat až 8 % hlasů, naopak kampaň považuje za hloupou.

Prospekty vládnoucí CDU se stabilně pohybují okolo 40 %, sociální demokraté v čele s bývalým předsedou Evropského parlamentu Martinem Schulzem by podle odhadů měli získat okolo 23 %, Svobodní demokraté, Zelení i levicová Die Linke okolo 8 %.