Facebook buduje politické impérium. Za peníze pomáhá diktátorům i tyranům
Facebook je nepolitická platforma pro dvě miliardy uživatelů, tvrdí šéf sociální sítě Mark Zuckerberg. Není to pravda. Facebook už dávno politice jenom nepřihlíží, ale aktivně ji dělá. Svou obrovskou moc propůjčuje tomu, kdo za ni dokáže dost zaplatit. A může to klidně být i diktátor a tyran.
Vedení nejrozšířenější sociální sítě světa opakovaně tvrdí, že Facebook je politicky nezávislý. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg tvrdí, že jeho síť je pro celé lidstvo prostředkem k získání svobody. Jak ale vysvětluje agentura Bloomberg, je to s Facebookem i v tomto ohledu trochu složitější.
Facebook o sobě říká, že byl, je a bude zadarmo – lidé za to ale platí nevídaným objemem dat, která o nich sociální síť sbírá. A stejně to je i s otevřeným prostorem, který Facebook poskytuje světu politiky. Startovní pozice totiž není pro každého stejná. Kdo může zaplatit, ten je na tom lépe. Existuje dokonce politický tým Facebooku, který je k dispozici klíčovým klientům.
Tento tým vede Katie Harbarthová, žena, která v roce 2008 stanovovala digitální strategii amerických republikánů a úzce spolupracovala s tehdejším prezidentským kandidátem a bývalým starostou New Yorku Rudym Giulianim. Už tři roky její tým brázdí planetu tam a zase zpátky a pomáhá velkým politickým klientům využívat mocné nástroje Facebooku.
Pro sociální síť je přitom rozhodující to, kolik dokáže klient zaplatit. V případě velkých politických trhů jako je Indie, Velká Británie nebo Německo, byla spolupráce politické divize Facebooku tak úzká, že se zaměstnanci sociální sítě stali de facto pracovníky volebních štábů.
Například současný indický premiér Naréndra Módí může být klidně označen za manažera Facebooku na miliardovém trhu. Sociální síť svým vlivem výrazně přispěla k jeho volebnímu vítězství. Módí teď naopak Zuckerbergovi vychází vstříc a uhlazuje sociální síti cestu na obrovský a nenasytný subkontinentální trh. Mimochodem, Módí má na Facebooku nejvíc fanoušků ze všech politiků světa.