Letitý mýtus padl: Většina Francouzů se o módu nezajímá a dávají na oblečení málo peněz
Po desetiletí převládající názor, že Francouzi investují hodně peněz do toho, aby vypadali elegantně a že diktují světu, co se nosí, už neplatí. Nejenom že špičkové luxusní značky se orientují spíše na jiné části světa než Evropu, ale samotní Francouzi dávají na oblečení a boty v poměru k jiným svým výdajům, méně peněz. A navíc si kupují stále více levnějšího oblečení v supermarketech. Jsou na tom zhruba stejně jako Češi.
V roce 2016 utratili obyvatelé Evropské unie za oblečení a obuv celkem 395,4 miliardy euro. Z celkových výdajů domácností nejvíce investují do módy lidé v Estonsku (6,8 procenta), pak v Portugalsku (6,3), v Itálii (6,2) a v Rakousku (6,1 procenta). Naopak ve Francii, o které se mnozí pořád domnívají, že její obyvatelé na módě staví, je to pouhých 3,7 procenta. Podobné je to v České republice, kde je to jen 3,6 procenta ročních výdajů na domácnost. Nejméně investují do těchto výrobků Bulhaři a Rumuni.
Poslední dostupné údaje zveřejnil 3. ledna Eurostat, statistický úřad Evropské unie.
Francouzská média se pak zamýšlejí nad tím, proč tomu tak je. Protože i podle nich je to překvapivý až šokující příběh, který ovlivnilo především posledních deset let, které byly předtím spojeny i s finanční a bankovní krizí a problémech kolem eura.
Nejde přitom pouze o procenta, ale i reálné výdaje. Například nikdo si nemyslí, že Italové jsou v průměru bohatší než Francouzi. Jenže ten první dá na módu ročně v průměru 1661 euro, zatímco ten druhý pouze 668 euro.
Důvod?
Ve Francii sice pořád sídlí některé luxusní módní značky, ale jejich výrobky se daleko více prodávají mimo Evropu, například v zemích jako jsou USA, Čína, Japonsko či Rusko.
„A Italové, zejména na severu země, dnes daleko více dbají na svůj vzhled a to, jak jsou oblečení. Na rozdíl od Francouzů a Francouzek,“ řekl televizi BFM odborník na prodej oblečení Laurent Thoumine.
Navíc průzkum provedený firmou Statista ukázal, že většina Francouzů dokonce nepřikládá velký důraz tomu, jaké oblečení a boty mají. Až 70 procent Francouzů tvrdí, že se o módu nezajímají.
Má to své dopady. V roce 1991 daly francouzské domácnosti na oblečení a obuv 6,7 procenta svých ročních výdajů. V roce 2005 to už bylo jen 4,7 procenta a toto číslo je dnes ještě o procento nižší. Podle statistik je nejnižší za posledních 25 let.
Mýtus o francouzské eleganci a skvělému oblečení padá i proto, že stále více Francouzů nakupuje oblečení a boty v supermarketech a hypermarketech. Významný je i trend nákupu použitých oděvů.