Reklama, která vyvolala velký odpor. Černošský model jako nejlepší opice v džungli.

Reklama, která vyvolala velký odpor. Černošský model jako nejlepší opice v džungli. Zdroj: Foto: H&M

Nejvíce cool opice v džungli: Obchodní řetězec se musel omluvit za rasismus

Daniel Baret

Známý obchodní řetězec H&M se v pondělí omluvil za obrázek, který se zobrazoval v jejich online obchodě. Na obrázku je vyobrazen černošský dětský model v mikině s kapucí, na které je nápis: „Nejvíc cool opice v džungli.“ Obrázek byl odstraněn v pondělí a mikina je mezitím stahována z prodeje.

Fotka modela se stala terčem kritiky mnoha lidí, včetně celebrit, protože opice je zvířetem, ke kterému jsou černoši dodnes rasisticky přirovnáváni. Největší hvězdou, která promluvila proti H&M byl zpěvák The Weeknd. Ten se značkou odmítl do budoucnosti spolupracovat.

H&M se ale na rozdíl od jiných firem k situaci postavila čelem a ihned vydala omluvu.

„Hluboce se omlouváme jak za obrázek, tak za nápis na mikině. Proto jsme odstranili fotku ze svých webových stránek a mikiny se už nebudou prodávat,“ omluvilo se vedení řetězce.

Dále firma slíbila, že prozkoumá proces, kterým mikina vznikla, aby tak zabránila dalším chybám.

Jenže známý obchodní řetězec není zdaleka sám, pokud jde o reklamy nebo produkty, které lze vnímat rasisticky.

Kritika se rozpoutala kolem reklamy kosmetické společnosti Dove, která ukázala, jak se z černé ženy stává bílá právě za pomocí jejího mýdla. Problémy měla i značka Nivea, která použila v reklamě slogan „bílá znamená čistá“.