Výběr nového provozovatele mýtného systému v ČR proběhl podle antimonopolního úřadu v rozporu se zákonem

Výběr nového provozovatele mýtného systému v ČR proběhl podle antimonopolního úřadu v rozporu se zákonem Zdroj: Blesk

Ministerstvo dopravy porušilo zákon. Tendr na mýto od roku 2020 neplatí, rozhodl antimonopolní úřad

ČTK

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Úřad to ve středu uvedl v tiskové zprávě. ÚOHS dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. 

S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Ministerstvo dopravy se odvolá proti zrušení mýtného tendru.

Podle antimonopolního úřadu zadavatel porušil zásadu transparentnosti při poskytování části zadávací dokumentace. Nezajistil takové technické řešení, na jehož základě by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky. Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií ani přesného počtu obsažených souborů.

Zadávací podmínky v rozporu se zákonem

"Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 000 souborech. V tzv. "anonymizované" verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Účastníky řízení o tom nikdo neinformoval a o rozsahu úprav neprovedl žádný záznam, dodal.

Zadavatel podle úřadu také pochybil tím, že stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že předpokládá rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.

Ministra dopravy Dana Ťoka rozhodnutí překvapilo, podle něj se hledaly důvody pro zrušení soutěže.

Nové řízení musí být zahájeno neprodleně, jinak se mýto nestihne

Účastníci řízení mohou podat do 15 dnů rozklad k předsedovi úřadu. Pokud někdo z účastníků podá rozklad, má úřad třicetidenní lhůtu na zajištění všech náležitostí spojených s předáním spisu na druhou instanci. Od předání spisu pak začne běžet lhůta 60 dní na vydání rozhodnutí. Podle ÚOHS je možné při neprodleném zahájení nového zadávacího řízení zajistit, aby systém výběru mýtného fungoval od 1. ledna 2020.

Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se na mýtnémvybralo zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.