Neznámý restaurátor zpackal úpravu vzácného obrazu ze 16. století. Svatý Jiří vypadá jako kreslená postavička
Oživit vzácné a cenné obrazy je náročný, nákladný a také složitý proces, který vyžaduje citlivost a také hluboké znalosti pravidel restaurátorství. Jsou ale tací, kdo si řeknou: „No tak já to zkusím a uvidíme, co z toho vznikne.“ A nějaké principy náročné profese jim jsou… Víte kde. Něco takového si zřejmě řekl i neznámý učitel či učitelka výtvarného umění, který (která) má na svědomí zkázu, kterou vidíte na obrázku výše.
Porovnání originálu a „zprzněného“ restaurátorského pokusu, který vidíte na fotografii, má zatím neznámého autora. Španělské ani britské deníky nezveřejnily jméno osoby, která je za zničení obrazu ze 16. století zodpovědná. Zprzněný obrázek se začal před několika dny šířit na sociálních sítích, vzápětí se o něj začala zajímat média. Malba ze 16. století představuje sv. Jiřího, na jehož restauraci si španělští duchovní v jednom z kostelů najali učitele umění. Jiří má na původním obraze oprýskané, ale přesto výrazné rysy, plastický obličej, z něhož je patrné, že bojoval (a potil se). Na zpackané verzi má naopak obličej růžový a neplastický a jeho výraz nepovedenou úpravou výrazně zploštěl.
Obrázek zpackané restaurace se dostal až k úředníkům španělského ministerstva kultury, kteří výsledek označili za „odstrašující“. Zatím ale není jasné, za jakých podmínek a na základě jakých konkrétních indicií k restaurování církev najala tak nešikovnou osobu. Příslušné úřady se navíc začínají zajímat o to, proč duchovní nekonzultovali plánované restaurátorské práce s odpovědnými odbory ministerstva, jak měli. Starosta města Estella, v němž se kostel nachází, uvedl, že žádné informace o zásahu do významné kulturní památky neměl.
Experti, kteří dílo po provedené úpravě viděli, zhodnotili, že je zřejmě nenávratně ztraceno. Při práci totiž byly použity nevhodné materiály, a tak původní malbu už zřejmě nepůjde nikterak oživit.
Na sociálních sítích je často současná „pohroma“ přirovnávaná ke známému případu z roku 2012, kdy žena velmi podobným způsobem upravila obraz Ježíše Krista, který se po jejím zásahu stal pouhým paskvilem původního díla.