Řidiči Uberu budou mít povinně EET, bez taxikářského oprávnění skončí
Alternativní taxislužba Uber se po četných diskuzích dočká přísnější regulace. Její řidiči budou od října podléhat elektronické evidenci tržeb. Zároveň už v tuto dobu skládají zkoušky z místopisu, v nichž ale více než polovina z nich zatím neuspěla. Podle magistrátu je na vině nízká docházka na zkoušky, Uber na ně přitom řidiče připravuje.
Chystaná změna, kterou mají příští týden podpisem ztvrdit zástupci českého Uberu, se bude zatím týkat jen těch řidičů, kteří s ním začnou nově jezdit od začátku října. Opatření navazuje na dubnové memorandum se zástupci vlády, reagující na stížnosti taxikářů. Těm vadilo, že se šoféři Uberu nemusejí registrovat jako řidiči taxislužby a neskládají povinně zkoušky z místopisu. Taxikáři proti službě sdílené ekonomiky opakovaně protestovali blokádou klíčových pražských silnic.
V reakci na kontroverze od dubna Uber přistoupil na striktnější podmínky a nařídil svým řidičům skládat zkoušky z místopisu, kvůli čemuž organizuje přípravná školení a semináře. Podle magistrátu ale více než třetina řidičů nedorazila na zkoušky, pro které v květnu a červnu vypsal vždy pět termínů na každý týden. Úspěšnost těch, kteří ke zkouškám dorazili, pak nedosahuje ani padesáti procent. Kromě toho si řidiči Uberu musejí obstarávat průkaz řidiče taxislužby a registrovat svá auta do registru vozidel taxi.
Zmíněná povinnost registrace v systému evidence tržeb by se měla časem týkat i běžných taxikářů. Úprava zákona o EET, která jim to nařizuje, však leží už nějakou dobu v parlamentu a její schválení je zatím v nedohlednu. Memorandum mezi ministerstvem financí a Uberem taxikáři vítají, vidí v něm ale pořád jen malý posun v narovnávání podmínek.
K regulaci sdílené ekonomiky přistupují politici ve světě různě. V Londýně mělo nedávno dojít ke kompletnímu zákazu Uberu, vedení města se mu nakonec rozhodlo poskytnout patnáctiměsíční zkušební dobu, během níž má dojít k definici podmínek dalšího fungování. K zákazu se už dříve přistoupilo v Maďarsku či Dánsku, v Německu či Francii je pak zakázaná nejlevnější varianta jízdy, kterou Uber nabízí, tzv. UberPop.
V České republice byl zatím Uber zakázán jen v Brně, a to předběžným opatřením tamního krajského soudu. To bylo loni na podzim zrušeno, Uber nicméně zatím provoz v moravské metropoli úplně neobnovil. Nedávno vydaná novela silničního zákona se sdílenou ekonomikou zatím nepočítá.