Video placeholder

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Daniel Baret

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která turistům představuje Norsko jako „zemi fjordů a chlamydie“. Tedy pohlavní nemoci. Někteří to považují za katastrofu při lákání turistů, jiní oponují tím, že je to upozornění na nebezpečí před nechráněným pohlavním stykem.

„Je to bláznivé. Není to dobré pro Norsko, je to katastrofa,“ řekl ke kontroverzní reklamě v deníku Dagbladet Stein Ove Rolland z norské turistické centrály Visit Norway. Naráží zejména na to, že je umístěna na hlavním nádraží v Oslu a může ji tak vidět mnoho zahraničních turistů, kteří do země přijedou.

Chlamydie jsou totiž chorobou bakteriálního původu, která se přenáší i pohlavním stykem. Patří k vůbec nejčastějším pohlavně přenosným nemocem na světě. Reklama by měla nabádat k používání kondomů, protože v roce 2016 bylo v Norsku zaznamenáno 26 tisíc případů chlamydií a toto číslo patří k nejvyšším v Evropě.

Kontroverzní reklama pro turisty: Norsko je země fjordů a pohlavní nemoci.Kontroverzní reklama pro turisty: Norsko je země fjordů a pohlavní nemoci.|Dagbladet

Urážka, nebo realita?

Reklamu si zadala firma provozující řetězec 7-Eleven a říká se v ní, že když přijedete do ciziny, tak si v jejich nejbližších prodejnách máte zakoupit kondomy, a tím se vyhnout pohlavní nemoci.

Tore Holte Follestad z nevládní organizace Sex og samfunn (Sex a společnost) provokativní plakáty chválí. Podle něj je to důležitá zpráva, aby se tento zdravotní problém více řešil a připomínal.

Veřejnost je v pohledu na reklamu podle prvních reakcí rozdělena. Někdo to považuje za urážku země, jiní ale za kampaň, která pouze upozorňuje na realitu.