Google slaví dvacetiny. Kde se vzal a co znamená jeho název?
Světový gigant slaví tento měsíc dvacetiny a vyvrcholením byla tisková konference v San Franciscu. Představitelé Googlu se dívají jak jinak než dopředu. My se můžeme naopak ohlédnout zpět, až tam, kde to všechno začalo. A také si připomenout, kam všude americká společnost prostoupila, co ovlivnila, anebo na co odkazuje její název.
Nápad, z nějž vzešel Google, se zrodil v devadesátých letech na standfordské univerzitě v Silicon Valley. Studenti Larry Page a Segej Brin přemýšleli, jak vylepšit vyhledávání na internetu. Internetové vyhledávače již existovaly, ale bylo mnohem složitější dobrat se k relevantním výsledkům. Ty byly totiž řazeny podle toho, kolikrát se na dané stránce objevují hledaná klíčová slova.
Page a Brin přišli s revolučním nápadem. Vylepšili systém tím, že začali analyzovat vztahy mezi jednotlivými internetovými stránkami (třeba kolik existuje odkazů, které na danou stránku odkazují). To výrazně zlepšilo řazení výsledků podle jejich relevance a Google tak brzy převálcoval konkurenci.
Společnost Google dvojice oficiálně založila 4. září 1998 se svým prvním sídlem v garáži ve městě Menlo Park v Silicon Valley. Dnes již familiární slovo Google odkazuje na matematický termín gogol nebo také googol, který popisuje číslo složené z jedničky a sta nul.
Během uplynulých dvaceti let se Google rozrostl o mnohé a mnohé další služby, které už dnes považujeme za jeho automatickou součást. Přibyly Google Maps, Gmail, Google Chrom…Rostoucí společnost začala také ve velkém nakupovat – třeba v roce 2006 to byla platforma YouTube. Tehdy funfovala pouhých osmnáct měsíců a internetový velikán za ni zaplatil 1.65 miliardy dolarů. Tehdy se to zdálo jako bláznovství, ale firmě se to velmi vyplatilo. Ne příliš úspěšný byl naopak pokus se sociální sítí Google+, kterou chtěl konkurovat Facebooku.
Společnost Google se natolik stala součástí našeho života, že se vloudila do aktivní slovní zásoby. Ano, řeč je o novotvarech „googlit“, „vygooglit“. Zdaleka to není záležitost pouze česká. Obdobným způsobem pronikl Google do francouzštiny, tolik se bránící anglicismům. Francouzi používají slovesa „googler“ či „googliser“.
Ekonomický model firmy Google je stejný jako u Facebooku. Výdělky zajišťuje cílená reklama, a to velmi přesně cílená díky přístupu k osobním informacím uživatelů. Podle dat eMarketeru připadlo právě těmto dvěma gigantům 57.7 % všech příjmů z internetové reklamy.
Google je jako největší hráč v oblasti internetu, reklamy, ale se svým Androidem i mobilních telefonů pod drobnohledem Evropské unie (udělila firmě nemalou pokutu). Zhruba 85 % všech mobilních telefonů používá operační systém Android společnosti Google. Podle Evropské komise gigant svého dominantního postavení zneužívá tím, že v telefonech preferuje svůj vlastní prohlížeč Chrome. Googlu naúčtovala letos v červenci rekordní pokutu ve výši 4,34 miliardy eur. Firma se prý chce proti rozhodnutí odvolat.
Google, podobně jako Facebook, čelí nemalé kritice i z dalších stran, nejen z Evropské unie. Například že se nesnaží dostatečně zabránit dezinformačním politickým kampaním. Taky americký prezident Donald Trump nedávno obvinil společnost z toho, že ve vyhledávání potlačuje výsledky konzervativních médií. Statistika, ze které Trump vycházel, však měla velmi pochybný původ.