Město Dunkirk zavede veřejnou dopravu zdarma pro všeschny cestující

Město Dunkirk zavede veřejnou dopravu zdarma pro všeschny cestující Zdroj: Twitter

Dává bezplatná veřejná doprava smysl? Dunkirk zavedl autobusy zdarma a úspěch je nevídaný

Johana Kudrnová

Klasická situace: spěcháte, potřebujete naskočit do zrovna přijíždějící tramvaje, ale automat na jízdenky nikde, případně bere jen mince a ne kartu. Načerno jel dopravním prostředkem někdy v životě asi každý. Ne, že by chtěl nutně parazitovat na veřejné službě, ale problémy spojené s opatřením si lístku prostě občas převáží nad morálním imperativem. Víc a víc měst na světě dnes zavádí bezplatnou dopravu. Může fungovat?

Veškeré bariéry, které by mohly běžného občana odrazovat od používání veřejné dopravy, se minulý měsíc rozhodlo odstranit také francouzské město Dunkirk, které má dvě stě tisíc obyvatel. Autobusy jsou zadarmo nejen pro jeho obyvatele, ale také pro návštěvníky.

Navzdory odpůrcům projektu, kteří jej dopředu odsoudili kvůli vysokým nákladům plynoucím z rozpočtu města a kteří byli přesvědčeni, že z něj komunita jako celek nebudete profitovat, reakce občanů předčila všechna očekávání.

Nárůst počtu cestujících se podle starosty města Patrice Vergrieta pohybuje na různých linkách od 50 % do 85 %. Pro město, kde bylo před zavedením bezplatné autobusové dopravy 65 % cest podniknutých autem a jen 5 % autobusem, je to obrovská změna.

Existuje několik důvodů, proč lidé z auta ochotně přesedávají do bezplatného autobusu. Britský Guardian zpovídal občany Dunkirku a dozvěděl se, že velkou roli hraje odstranění administrativních bariér – odpadá problém se zdlouhavým kupováním jízdenky nebo pořizováním si předplacené karty. Roli hraje také zvyšující se cena benzínu.

Studie z různých měst, které v minulosti bezplatnou dopravu zavedla, potvrdily, že se značně zvýšila také mobilita seniorů a mladých lidí. V Dunkirku se změnil také celkový přístup lidí k autobusům.

Zatímco dřív se cítili jako zákazníci, kteří si službu kupují (ačkoliv v reálu platili jen 10 % z částky, kterou město na zřizování dopravy vynakládalo), a tudíž měli pocit, že jim autobusy téměř patří, nyní začali uctivě zdravit řidiče a chovat se přátelštěji také ke svým spolucestujícím. Podle starosty města si služby daleko více považují.

Udržet si zástup nových uživatelů autobusů se Francouzi pokusí prostřednictvím řady inovací. Kromě dostupné wifi, plánují zavést v autobusech příležitostné debaty, hudební produkci, selfie koutky nebo interaktivní hry.

Výzkum Bruselské univerzity ukázal, že v roce 2017 existovalo na světě 99 měst s bezplatnou dopravou, přičemž většina se nacházela v Evropě (přesně 57). Jako první hlavní město převzal v roce 2013 ideu estonský Tallinn. Bezplatně zde autobusy, tramvaje a trolejbusy však mohou používat jen rezidenti.

Bezplatná doprava má však také mnoho kritiků, kteří v tom, co je bezplatné, nevidí hodnotu. Starosta Dunkirku Patrice Vergriete tvrdí, že se nejedná o řešení vhodné pro všechna města, předsudky vůči bezplatným věcem je ale podle něj třeba odložit. Nejen jeho město dokazuje, že myšlenka dává smysl a prospěch z ní má nejen životní prostředí, ale především lidé.