Boeing věděl dlouho před nehodami, že v letounech Max chybí bezpečnostní software, problém ale neřešil
Na konci října loňského roku se do moře zřítil teprve tři měsíce starý letoun Boeing 737 Max 8 společnosti Lion Air. Na palubě letadla zahynulo 189 cestujících. Letadlo bylo k nenalezení již 10 minut po vzeletu. Počátkem března letošního roku došlo k nehodě Boeingu 737-8 Max společnosti Ethiopian Airlines, při níž zahynulo 157 osob. Britská BBC dnes přinesla zprávu o tom, že firma Boeing věděla dlouhou dobu před oběma tragickými haváriemi letounů 737 Max o jejich opakujících se technických problémech. Podle všeho na to ale nijak nezareagovala.
Příčinou pádu letounů, které v obou případech havarovaly krátce po startu, bylo podle dosavadních šetření nesprávné zobrazování hodnot úhlu, které letadlo při vzletu zaujímalo. Problém umí vyřešit přístroj, který, zjednodušeně řečeno, upozorní pilota na rozporná data, která se pilotovi na přístrojích ukazují. Tento systém pomyslného „alarmu“ však v letadlech nebyl zabudován, Boeing jej nezařadil mezi standardní výbavu letounu. Podle BBC byl tento problém diskutován ještě před tragickými nehodami, k řešení ze strany výrobce však nedošlo. Šetření ukázala, že stroj opakovaně ukazoval chybná data ohledně úhlu vzletu, rychlosti i tlaku. V návaznosti na to byl provoz letadel zakázán, a to do doby, než bude nainstalován nový software.