Nejhodnotnější firmy světa v jednotlivých letech (zleva Microsoft, Google, Apple, Amazon).

Nejhodnotnější firmy světa v jednotlivých letech (zleva Microsoft, Google, Apple, Amazon). Zdroj: Kantar

Amazon rozbil dvanáctiletý blok Applu a Googlu a poprvé ovládl žebříček nejhodnotnějších značek světa

red

Internetový obchodní gigant Amazon se stal nejhodnotnější značkou světa podle letošního žebříčku BrandZ Top 100 publikovaného společnostmi WPP a Kantar na newyorské burze. Hodnota Amazonu vzrostla z roku na rok o úctyhodných 52 procent na 315,5 miliardy dolarů. Amazon předstihl Apple (309,5 miliardy dolarů) a Google (309 miliard dolarů), oba rostly mnohem pomaleji – o skromná 3, respektive 2 procenta a ukončil tak nadvládu těchto technologických gigantů trvající 12 let. 

Úspěšné akvizice Amazonu, které mu zajistily nové zdroje příjmů, výborný zákaznický servis a schopnost udržet si náskok před konkurencí umožnily firmě kontinuálně zvyšovat tempo růstu hodnoty značky.

V Top 10 zůstává na 6. místě Facebook, nově však Alibaba předstihl Tencent a stal se nejhodnotnější čínskou značkou. Tencent se propadl o tři místa na 8. pozici a poklesl na hodnotě o 27 procent, což BrandZ přisuzuje silně kolísajícímu prostředí, v němž se značky musí neustále snažit předvídat potřeby a očekávání spotřebitelů.

Raketový vzestup Instagramu

Zatímco ostatní sociální sítě čelí otázkám důvěry a atraktivity, Instagram (aktuálně s více než 1 miliardou uživatelů po celém světě) se stal skokanem roku s postupem o 47 míst na 44. pozici a s masivním růstem o 95 procent své hodnoty. Lululemon, jógou inspirovaná značka sportovního oblečení, je druhou nejrychleji rostoucí značkou s meziročním růstem 77 procent. Další rekordmani v růstu jsou Netflix (o 65 procent), Amazon (o 52 procent) a Uber (o 51 procent) a odrážejí rychle se měnící svět řízený technologiemi, kde spotřebitelé kladou větší důraz na bohatší zkušenost se značkou.

Bez ohledu na ekonomickou nejistotu provázející americká a čínská obchodní cla, hodnota značek světového žebříčku BrandZ Top 100 vzrostla za poslední rok o téměř třetinu bilionu dolarů (328 miliard), jejich kumulovaná hodnota tak činí zhruba 4,7 bilionu dolarů, srovnatelnou částku s kumulovanou hodnotou HDP Španělska, Jižní Koreji a Ruska.

Velký podíl této hodnoty pochází z technologických značek, jejichž kumulovaná hodnota nyní přesahuje bilion dolarů. Jedná se například o nováčky Xiaomi (74. místo), značku čínských mobilních zařízení, která využívá internet věcí (IoT) k propojení chytrých zařízení a která v současnosti zažívá rapidně rostoucí poptávku v zemích, jako jsou Rusko, Indie a Malajsie. Další čínská značka Meituan (78. místo), technologická platforma, kde spotřebitel nalezne snad cokoliv – od dovážky jídla, rezervace pokojů, projížďky na koni až po vypůjčení kola. Také Uber expanduje do dalších oblastí, jako je dovážka jídla a dalších služeb.

Růst zpomalily obchodní války mezi Čínou a USA

„Fenomenální růst hodnoty značky Amazonu za poslední rok demonstruje fakt, že značky jsou stále méně připoutány k jednotlivým kategoriím a regionům. Hranice se rozpínají a technologický tok umožňuje značkám jako Amazon, Google a Alibaba nabízet škálu služeb napříč širokým spotřebitelským spektrem. S využitím svých zákaznických zkušeností a expertízy značky přecházejí do oblasti služeb, kde si vytvářejí další prostor pro růst. Modely disruptivního ekosystému vzkvétají především v regionech, jako je Asie, kde jsou spotřebitelé více technologicky orientovaní a kde se značky integrují do všech oblastí každodenního života lidí,“ komentuje výsledky Doreen Wang, Kantar Global Head pro BrandZ.

A jaké jsou hlavní letošní trendy? V Top 100 žebříčku je 9 nováčků, převážně z řad čínských a amerických technologických značek s disruptivním obchodním modelem – mezi jinými Dell Technologies, Xbox, Haier, Meituan a Xiaomi. Asijské značky posilují svou přítomnost díky 15 čínským, třem indickým a jedné indonéské značce a zvyšují tak zastoupení tohoto regionu v žebříčku s celkem 23 značkami, včetně například LIC a Tata Consultancy Services. Obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy ovlivnily růst značek žebříčku Top 100, který v posledních 12 měsících zpomalil na 7 procent. Sebevědomí spotřebitelů bylo zasaženo obchodními cly ovlivňujícími několik kategorií především aut, logistiky a bankovnictví, které utrpěly nejvíce.

Žebříček Brand Top 100 nejhodnotnějších značek světa letos již po čtrnácté zpracovávaný společností WPP je ohodnocením 100 nejhodnotnějších značek světa odborníky equity značek, společností Kantar. Hodnocení kombinuje expertní analýzu tržních dat od společnosti Bloomberg s rozsáhlým spotřebitelským výzkumem na více než 3,7 milionu spotřebitelů po celém světě, zahrnuje více než 166 tisíc různých značek na více než 50 trzích.

BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2019:

1. Amazon

2. Apple

3. Google

4. Microsoft

5. Visa

6. Facebook

7. Alibaba

8. Tencent

9. McDonald’s

10. AT&T

A tohle jsou nejhodnotnější firmy světa v jednotlivých letech (zleva Microsoft, Google, Apple, Amazon) a jejich hodnota v miliardách amerických dolarů:

Nejhodnotnější firmy světa v jednotlivých letech (zleva Microsoft, Google, Apple, Amazon).Nejhodnotnější firmy světa v jednotlivých letech (zleva Microsoft, Google, Apple, Amazon).|Kantar