Zdarma a za 48 hodin. Programátoři to dokázali, eshop na dálniční známky je hotov, stát jej použije
V pátek v 18:00 oznámil šéf Actum Digital Tomáš Vondráček, že by rád Česku za 48 hodin ukázal funkční eshop na elektronické dálniční známky. A povedlo se. Zakázku, která měla stát vyjít na 400 milionu korun naprogramovalo v rámci výzvy ZNAMKAMARADA cca 60 dobrovolníků během tohoto víkendu. V neděli v 18:00 Vondráček eshop představil novinářům a zhruba o půl hodiny později jej ukázali veřejnosti.
„Bylo v tom hodně fanfarónství,“ komentoval v pátek v našem podcastu Tomáš Vondráček rozhodnutí, že stihnout stránku zprovoznit za víkend. Jak se blížil páteční start, do organizátorů se začaly vkrádat pochybnosti. Jak se rozjelo programováni, ukázalo se, že byly plané. Tým, který se nikdy předtím neviděl, dokázal pracovat téměř nonstop v neuvěřitelných obrátkách a k původnímu zadání si dokonce přihodili další vychytávky. Výsledek jejich práce můžete ohodnotit a vyzkoušet na webu ferznamka.cz.
Podívejte se na celý rozhovor s Tomášem Vondráčkem:
A o jaké další vychytávky se jedná? Web umí pomocí fotoaparátu rozpoznat, zda SPZka má nebo nemá zaplacený poplatek za použití dálnice. Dále aplikovali automatické callcentrum s robotem, které vyřeší ty nejběžnější požadavky uživatelů za pár dolarů. Stát toto řešení zadal za několik desítek milionů, chtěl vybudovat nové callcentrum a zaměstnat tam nonstop operátory.
Z dalšího hecu vytvořili i jazykové mutace. Zatím si můžete eshop přepnout i do slovenštiny či polštiny. V plánu jsou ale i další jazyky včetně japonštiny. „Nevidím důvod, proč by si člověk, který přijede do Česka svým vozem z Japonska, si nemohl koupit dálniční známku na eshopu v japonštině,“ pobavil sál zaplněný novináři a programátory Vondráček.
„Ukázali jsme, že to jde. A snad to ovlivní chování státu při zadávání všech zakázek. Nejenom těch v dopravě a nejenom těch v IT sféře. Všichni dobrovolníci přišli s neskutečným odhodláním a snad jsme všem pomohli ukázat alternativní cestu,“ uzavřel svůj projev k představení eshopu Tomáš Vondráček.
Vláda má o řešení zájem. „Věřím, že se nám eshop povede převzít a napojit na naše systémy. Před námi je jen naprogramování části, která spadá do tajného režimu, takže věřím, že vše stihneme do 1.12., kdy se má eshop spustit,“ nastínil vládní zájmy zmocněnec ministerstva vnitra pro IT Vladimír Dzurilla.
Kromě zmíněných 400 milionů ušetřil víkendový Hackathon ZNAMKAMARADA ještě další státní peníze. Dnes ministr Havlíček oznámil, že ruší všechny zakázky týkající se elektronických dálničních známek. Třeba tendr na distribuci vinět, který byl vyčíslen na 477 milionů korun.