Komentáře

Zpět na článek

Zpoplatnění všech silnic: Vláda si myslí, že vám ještě zbyly nějaké peníze

18 komentářů

sirien
No, tak to bych zase moc nebral za bernou minci, protože životní úroveň těch dětí a celé rodiny a dětská práce a i dobová dětská úmrtnost pokud se statistiky pamatuji dobře s tím šly ruku v ruce.
Ono i dneska není problém mít sedm dětí; jen zapomeňte na Alpy v zimě, Turecko v létě, plazmovou televizi a všechny ostatní podobné vtípky - ten dělník je tehdy ostatně také neměl, že jo.
pepic
Ano, a taky je to vidět. Dřív si i uplně obyčejný dělník mohl dovolit 7 dětí a uživil je...
karel79
K němu " chybí politická vůle " - jak tento zločinný argument zdomácněl.
Podobně jeko zákaz předjíždění kamionů, omezení jízd kamionů během víkendů apod.
Vždy povstane kamionová lobby, " přesvědčí" kompetentní politiky a problém jde k ledu.
Není zájem, protože zájem ČESMADU vynáší přímé komodity do kapes demokraticky zvolených zástupců lidu.
Nic by nebránilo zavést zákazy jízd kamionů po vedlejších silnicích, ale jaksi - vrchnost si přece neodstaví zdroje, že ? Takže nejde o nedostatek zkušeností, ale o klasickou politickou korupci - naše protikorupční parta se jen směje do dlaní.
haklik
Franíici mají povinnost jet pro kamiony po dálnici, na státní silnici mohou sjet jen pro naklád­ku/vy­klád­ku..­..ne­dodrž­ení = velmi mastné pokuty.......není to složité, je trochu upravit legislativu a vytvořit účinnou represi.
tritecky
poptat se jinde, jak to dělají, že jim to funguje. to je obecně takový dobrý nápad, u nás dost podceňovaný. tady se rádi pouštíme nevyšlapanou cestou...
tritecky
proč bych se tam vracela? jakou má logiku posílat někoho na místo, kde prostě jen čerpal benzín. a tu svoji filipiku můžete přednést tomu Rakušanovi, co se od kasy otočil a šel pryč. proč je správné, aby u nás platil za benzín víc než doma, ačkoliv si z minulosti zvykl, že Drang nach Osten = výhodný nákup prakticky všeho.
Petr Eugel
Omluv se Ty! Evidentne si sedis ne vedeni. Pokud se ty prachy vubec k malym obcim dostanou, tak si je rozkradou jeste driv nez dorazej na ucet obce. Tak honem, cekam omluvu. Sup, sup.
von.rammstein
sirien
Existuje takový "vtipný" ekonomicko-politický efekt, říká se mu různě, např. "efekt zátky". Spočívá v tom, že v určitém okamžiku vznikne nějaká problematická situace která si vyžaduje obtížné řešení, přičemž politici přesvědčí lid (někdy i oprávněně) že je potřeba zavést výjimečné opatření. Výjimečné opatření trvá nějakou dobu a pak už není nikdy odstraněno, stává se standardem.

V poslední době to můžete sledovat např. s informačními technologiemi případně s ochranou soukromí (zvláště v USA dostala těžce na frak). Historicky napříč 20. stoletím působil tento efekt na daňových příjmech státu.
Ještě na počátku století byla daňová zátěž zhruba pětinová oproti dnešku*, stát přitom bez problémů fungoval, platil potřebné úředníky, stavěl silnice, vyplácel důchody, financoval zdravotnictví, legislativní procesy, dokonce budoval armádu (v zahraničí armádu dost silnou na rozjetí 2. světové) a vůbec dělal všechno to ostatní, co stát obvykle dělá.
A pak... se začaly dít věci. Někdo zavedl "přechodnou" daň z přidané hodnoty na poválečnou obnovu, ale zapomněl jí zrušit. Dokonce jí i navýšil. To je takový jeden příklad za všechny, asi největší, pak to bylo různé prolamování psychologických hranic, zavádění málo viditelných daní, různých poplatků...

Normálně bych se na to vybod, prohlásil bych že od 1.1. je daň jen jedna, a to 20% pro všechny - lidi i firmy, a pokud na to stát nemá, tak maj všichni politici a úředníci vyhazov, vyhlašujeme krach a začínáme odznova.

*stát od státu se to liší, přirozeně. V USA byla daňová zátěž cca 6%, dnes je cca 27%, v Evropě je to tradičně vyšší, cca 12 a 50. V USA jde o federální daň, kromě té se platí ještě daň státní (nižší, pokud vím). Jedná se o "přímou" daňovou zátěž, do které nejsou započítány další poplatky jako je sociální, zdravotní atp., které v průběhu století také rostly trochu nepoměrně efektivitě
darda
Řekl bych, že řidiči si cestu nezkracují, ale volí méně pohodlnou, leč levnější variantu. Viděl bych dvě možná řešení. Vybírat mýtné od všech řidičů kamionů všude a pak by si vybírali cestu pohodlnou po dálnicích, nebo zakázat kamionům průjezd po vedlejších silnicích, tak jak se to praktikuje s nosností u mostů, nebo výškou u podjezdů. Za porušení pokuta citelně mastnější, než mýtné. Momentálně vidím, že silnici rozmlácenou kamiony má zaplatit strejda ze Lhoty, majitel starožitné škodovky a bicyklu Ukraina. Protože ale jsem amatér a neřidič, ze všeho nejdříve bych se zeptal u zkušených sousedů na západ od našich hranic jak to řeší oni. Jenže to by se asi vedení státu ve kterém je cena čtverečního metru asfaltu vyšší, než cena kvartmetru mozajky z vykopávek v Pompejích moc nelíbilo, protože by leckdo přišel o bezpracný rejžák. Chodec na lávce železničního mostu jízdenku mít nemusí.