Zpětné zrcátko
Zpět na článek
Vladimír Mertlík: Vzdělání, platy učitelů, matematika… Kdo chce druhé zapalovat, musí nejdřív sám hořet
19 komentářů
Soňa Benešová
1
V dokumentu Státní rozpočet v kostce jsem se dočetla, že stát zaměstnává 186000 pedagogů. V jiné statistice jsme se dočetla, že na základních školách bylo cca 940 000 žáků a na středních 420 000. Když vydělím počet žáků počtem pedagogů, tak mi vychází 7,3 žáka na jednoho učitele. Chápete to? Tak strašně málo. To je skoro individuální výuka. Kdyby to bylo alespoň dvojnásobek, i to by bylo málo. A tak je to ve státním všude, sama bych mohla vyprávět.
Přejít do diskuze
Uživatel_5650983
@IvHy
hm...no právě - jen zřizovatelé.
Personální audit je něco jiného než srovnávací test znalostí žáků a studentů.
hm...no právě - jen zřizovatelé.
Personální audit je něco jiného než srovnávací test znalostí žáků a studentů.
IvHy
@Hana Zrůstová Ano, pan Mertlík se zaměřil na účelovou a štvavou kampaň vůči pracovníkům ve školství a určitá širší skupina té nenávisti s gustem tleská, že ano?!
IvHy
@Uživatel_5650983 A vy jste neslyšel nic o tom, že tyto srovnávací testy jednotlivých škol si nechávají dělat minimálně zřizovatelé? A že zahrnují z hlediska techniky dotazování i jakýsi personální audit nejen vedení školy, ale všech zaměstnanců? Že jsou dotazováni samotní žáci a rodiče a hodnotí kvalitu školy a jednotlivých vyučujících? Tedy to, co požadujete, se děje?
IvHy
Nevážený Vladimíre Mertlíku, dokážu pochopit, že vás k soustavným nenávistným článkům vůči učitelům žene jakási školní frustrace z dětství. Ale snažíte-li se tvářit seriózně, alespoň v základu pracujte s fakty! Tedy každý pracovník ve školství (učitel, asistent, vychovatel, správní pracovník....) si ve vedením stanoveném termínu vybírá a evidenčně vykazuje ŘÁDNOU DOVOLENOU stejně jako všichni ostatní zaměstnanci v jiných odvětvích. Tedy s vašimi "třemi měsíci prázdnin" a podobnými účelovými výroky úspěšně směřujete k tomu, že vás někdo zažaluje za cílené poštvávání veřejnosti proti konkrétní profesi formou LŽÍ a pomluv!
Uživatel_5558830
Vážený pane Mertlíku. Oba s manželem vyhlížíme netrpělivě každý Váš článek . Tak vtipné a výstižné formulace, jasně a břitce popsané problémy, nádherný jazyk, to se hned tak nevidí. Dnešní článek je obzvlášť skvělý!! Tleskáme a přejeme neutuchající invenci.
Topilovi
Topilovi
Pavlína Blažková
Je možná škoda, že pan autor s ohledem na svůj věk nestihne dráhu učitele. "Okecávat" umí! Kdo ví, možná by byl chvíli i zajímavý a úspěšný před pověstnou katedrou. A teď vážně: co tím článkem vlastně myslí ( když si odmyslíme závist, která z toho čiší)? Ale podobné články, někdy i na objednávku, se v tisku objevují často.
Pavel Maleček
O hóóó, to se nám to Mertlík, zvláště v závěru rozjel. Teď ještě najít odvahu a svůj šleh přečíst na učitelském srazu. V učitelích, i totálně vyhaslých by určitě plamen zažehl. Ovšem pro něj s důsledky jakoby se postavil za záď, s pomocí forzáže startující stíhačky.
Ano obecně má pravdu v tom, že většina učitelů nepodává u nich předpokládaný výkon. Ovšem to nezpůsobeno učitelskou neschopností, ale společností - nejen zákonodárci nastavenými podmínkami, v kterých svou práci vykonávají. A ty se bohužel dají přirovnat k situaci závodního jezdce, kterého posadí do ojetiny, která má staré sjeté gumy i brzdy a k tomu pančovaný benzín. Pak může být učitelský motor - jeho výkonnost sebelepší, ale vítězství nedosáhne. Nejspíš ani do cíle nedorazí.
Samozřejmě s výjimkou extrémně odolných - učení se obětujících jedinců. Těch však sotva pár % je.
Ano obecně má pravdu v tom, že většina učitelů nepodává u nich předpokládaný výkon. Ovšem to nezpůsobeno učitelskou neschopností, ale společností - nejen zákonodárci nastavenými podmínkami, v kterých svou práci vykonávají. A ty se bohužel dají přirovnat k situaci závodního jezdce, kterého posadí do ojetiny, která má staré sjeté gumy i brzdy a k tomu pančovaný benzín. Pak může být učitelský motor - jeho výkonnost sebelepší, ale vítězství nedosáhne. Nejspíš ani do cíle nedorazí.
Samozřejmě s výjimkou extrémně odolných - učení se obětujících jedinců. Těch však sotva pár % je.
Gruber Josef
@Soňa Benešová Jestli ono to nebude tím, že žáci to v podstatě umět nemusí, tlak je zatím vyvíjen pouze na učitele, nikoli na ty, kdo se mají vzdělávat. Já kdybych napálil mechaniku jako za mých mladých let, tak bude sice zajímavá, ale zlikviduju většinu třídy. Prostě z jistého materiálu bič neupletete a močit proti větru jde jen do určité rychlosti proudění (vzduchu...). Ano, obsah kruhu je velký evergreen (nebo everblack?.
Gruber Josef
@Hana Zrůstová Obdivuji vaši znalost většiny učitelů. Učím 37. rok, poznal jsem jich dost, ale rozhodně ne většinu. Myslím, že se stýkám hlavně s těmi, kteří nefňukají. A zlobivé děti mají často v zádech zlobivé rodiče.
Jana Karvaiová
Hloupé a trapné od prvního do posledního slova. Naprostá neznalost problematiky ve školách. Už jen to, že učitel nemá prázdniny, má totiž dovolenou. Hodnocení podle výsledků se děje, formou nadtarifních složek, které mohou být i docela vysoké. Ovšem zkuste si např. hodnotit výsledek práce s dětmi se specifickými poruchami, kdy jsou výsledky reedukační práce vidět třeba až za tři roky? Ale lajk bude plkat v médiích, že? A jen tak mimochodem, pane redaktore, nebo jak vás mám nazývat - podle nově schváleného Zákona o pedagogických pracovnících, pokud máte titul MGR. můžete jít z fleku učit a flákat se stejně tak, jak popisujete. Doporučuji vám to vřele, on vás pak ten humor přejde.
Gruber Josef
Teda že ale tomu panu autorovi ležíme v žaludku) Ještě v tom historickém exkursu zapomněl dodat, že Jakub Jan Ryba spáchal sebevraždu. A básník Otokar Březina napsal, že "učitelství je těžký, robotný úřad, vysilující duši, pijící sílu z organismu, děti, přicházející do školy, jsou svéhlavé, bludně vychované bytosti, instinktivně nepřátelské a ve velikém procentu neschopné; vracím se po pěti (!) hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý." Cituji zpaměti, takže ne asi úplně doslovně. Nojo, ta naše pracovní doba (přímá a nepřímá vyučovací povinnost), ta leží v žaludku. Opravdu se lze poměrně snadno flákat, když na to má učitel žaludek a je mu jedno, že si to žáci řeknou (byť se sami nepřetrhnou). Bylo by lépe, kdyby nás přivázali za nohu k židli na 8,5 hodiny? Ono pracovat a být na pracovišti se nemusí potkat. Mně je to naštěstí jedno, už léta mě to nerozčiluje, já si jdu svou cestou, dobové tance nechávám jiným.
Soňa Benešová
@Kraca_31 Akademičtí pracovníci na VŠ se mezi pedagogy nezapočítávají, a také nemají pedagogické vzdělání. Také nikoho nevychovávají, poněvadž na VŠ se vzdělávají dospělí lidé. Vysoké školy jsou veřejné instutice s velikou autonomií. Například lékař z nemocnice, který vyučuje na lékařské fakultě. MŠ učitelé ano, malinko by, se to číslo šouplo. Spíše učitelé neučí, ale papírují a stejně jich je moc.
Hana Zrůstová
Super článek, jako většina článků od p. Mertlíka.
Fňukajících učitelů je většina, ale co by chtěli za cca 1/2 úvazek měsíčně a cca 2 měsíce dovolené?
Je to jistě psychicky náročná práce se "zlobivými" dětmi, ale proč u některého učitele je výuka tak zajímavá a "zlobivé" děti se stávají pozornými v jeho výuce?
Je to jistě o kvalitě a charakteru učitele a schopnosti motivovat k poznání.
Fňukajících učitelů je většina, ale co by chtěli za cca 1/2 úvazek měsíčně a cca 2 měsíce dovolené?
Je to jistě psychicky náročná práce se "zlobivými" dětmi, ale proč u některého učitele je výuka tak zajímavá a "zlobivé" děti se stávají pozornými v jeho výuce?
Je to jistě o kvalitě a charakteru učitele a schopnosti motivovat k poznání.
Gruber Josef
Jde o pohled zvenku. Já nevím, jestli ti, co jsou nejvíc slyšet, reprezentují názor většiny, ale zdá se mi, že ne. Tak peněz by každý chtěl víc, ale učitele podstatně víc drtí stohy papírů, které vznikly jen proto, aby je kdosi kontroloval, a nemyslím tím hned vedení školy, to jsou také učitelé. Mně osobně vadí, že dostávám ze ZŠ žáky, kterým chybí velký kus základního vzdělání, že když agresivní rodič zadupe, tak uspěje, že když technická škola potřebuje obnovu výpočetní techniky, musí to vedení dalekosáhle zdůvodňovat a nadřízené orgány kroutí hlavou... je toho víc, myslím, že ten nářek nad platy je trochu mýtem. Jo, v podstatě mám dost svobodné povolání, ale taky toho mám 15. 6. plné zuby. A hlasivky.
Uživatel_5650983
Nejde o to kolik je učitelů na žáka, ale co naučí.
Proč se stalo doučování byznysem pro přijímací zkoušky na střední školu či vysokou?
Proč neexistují státní srovnávací testy v každém ročníku školy?
Protože by někdo srovnával kvalitu škol ?
A rodiče by si chtěli vybrat?
Tak to nee !!
Vždyť by některé školy byly prázdné a v některých by si vybírali, to nelze přeci dopustit.
Proč se stalo doučování byznysem pro přijímací zkoušky na střední školu či vysokou?
Proč neexistují státní srovnávací testy v každém ročníku školy?
Protože by někdo srovnával kvalitu škol ?
A rodiče by si chtěli vybrat?
Tak to nee !!
Vždyť by některé školy byly prázdné a v některých by si vybírali, to nelze přeci dopustit.
Kraca_31
@Soňa Benešová asi je to tím, že v tom počtu pedagogů budou i učitelé MŠ a VŠ. Případně zkrácené úvazky, možná i mateřské apod. Nevím, to byste musela zkoumat víc a dát lepší informace.
Stačí se ale na statistiky podívat trochu podrobněji a to vaše číslo je rázem mimo. Údaje za ZŠ: 941k žáků, 64,3k učitelů. Ovšem, co nám tady za čísla je jedna věc. Realita druhá. ČSÚ uvádí průměrně 20,1 žáka na třídu ZŠ a 21,9 na třídu SŠ.
Takže se netvařme, že učitelé učí 7 dětí. To je naivní.
Stačí se ale na statistiky podívat trochu podrobněji a to vaše číslo je rázem mimo. Údaje za ZŠ: 941k žáků, 64,3k učitelů. Ovšem, co nám tady za čísla je jedna věc. Realita druhá. ČSÚ uvádí průměrně 20,1 žáka na třídu ZŠ a 21,9 na třídu SŠ.
Takže se netvařme, že učitelé učí 7 dětí. To je naivní.
Soňa Benešová
@Soňa Benešová A ve finále lidé neumí psát, neumí počítat, myslí si, že kyslík má značku CO2, obsah kruhu velká neznámá a panuje všeobecná ***amotnost. Anglicky se taky moc neumí.