Open space většinou vztahy mezi kolegy na pracovišti nezlepší

Open space většinou vztahy mezi kolegy na pracovišti nezlepší Zdroj: Profimedia

5 pravidel, které vám pomohou přežít open space

Sabrina Harisová

Obrovská kancelář, hlava na hlavě skrytá za přepážkou a všudypřítomný hluk, ve kterém se snoubí zvonění telefonů, cinkání hrníčků s kávou a cvakání klávesnice. To je realita současnosti mnoha zaměstnanců. Jak se v ní cítit komfortně?

Možná vás už někdy napadlo, kdo přišel s nápadem otevřených kanceláří. Za tento koncept můžete jet poděkovat do Ameriky, přesněji do Silicon Valley. Tamní podnikatelé se snažili snížit náklady na budování kanceláří, a navíc jim přišlo výhodnější k sobě posadit zaměstnance s podobnou pracovní náplní.

Tak mohli spolu snadněji komunikovat a vedení mělo o jejich výkonu a nasazení lepší přehled. Nový způsob práce se rychle ujal a byl inspirací pro firmy po celých Státech a Evropě. Nikdo už se ale nezabýval tím, že zaměstnancům výrazně klesá výkonnost, mají problémy se spánkem, nesoustředí se a velmi často prokrastinují.

V moderních otevřených kancelářích vedle sebe pracují desítky lidí, kteří mají různé návyky a často nebývají ohleduplní jeden k druhému. K super pracovní pohodě nepřispívá ani nedostatek kvalitního osvětlení, soukromí a čerstvého vzduchu. S tím bohužel nikdo z nás nehne. Můžete si ale práci v open space zpříjemnit.

1. Porada o pravidlech: telefonáty, pachy z jídel a hygiena

Každému vadí něco jiného a totální změnu asi nečekejte. Rozhodně si ale nastavte pravidla. A nemusí se týkat celé firmy. Stačí, když se domluví patro nebo jen kancelář. Mezi nejčastější problémy patří dlouhé hlasité telefonáty, pachy z aromatických jídel, které se díky nemožnosti otevřít okno nedají vyvětrat, nedostatečná hygiena a špatně vyprané nebo několik dní za sebou nošené oblečení a kolegové, kteří chodí do práce nemocní. Možná si řekněte, že jsou to maličkosti a občas se nad nimi dá mávnout rukou. Pokud se ale s nimi perete každý den několik měsíců, už samotný příchod do práce pro vás představuje velký stres. Stačí ale malá změna a budete se cítit lépe.

2. Dělejte si přestávky venku

Vaši kolegové chodí několikrát denně kouřit ven? Choďte taky! Ne, nenutíme vás propadnout tomuto teď tak pranýřovanému zlozvyku. Jděte na čerstvý vzduch. Okysličíte mozek a protáhnete si záda. Lépe se vám pak bude pracovat.

3. Technologie pomáhají

Jestliže okolo vás není dostatek klidu na práci, pořiďte si sluchátka a poslouchejte relaxační, meditační nebo naopak nakopávací hudbu určenou pro kreativní práci. Možná nejste na poslech hudby zvyklí. Nevadí. Na Youtube najdete i zvuky moře, lesa nebo se můžete zaposlouchat do hustého deště.

4. Firemní komunikátor

Stává se vám často, že když se konečně zaberete do práce, někdo se zastaví u vašeho stolu a tok myšlenek vám přetrhne? Nejste sami. Super řešení je domluvit se, že spolu budete komunikovat přes interní chat a nastavíte si pravidla. Neznamená totiž, že když vám pípne zpráva, musíte dotaz hned začít řešit. Věci, které nesnesou odkladu, řešte osobně, co může počkat, posílejte přes chat. Díky tomuto řešení získáte více času na hlubší práci a budete se lépe soustředit.

„Po 3 letech mateřské dovolené jsem nastoupila zpět do své poslední práce a rovnou do nových kanceláří. Z malých útulných místností jsem se ocitla v open space, kde mě rušil snad úplně každý. Říkala jsem si, že to bylo tou mateřskou. Přeci jen jsem z pracovního šrumce vypadla. Snažila jsem se ihned neodsuzovat, ale raději nasát novou atmosféru. Bohužel jsem si ani po několika měsících nezvykla. Měla jsem sice štěstí, že jsem měla svůj box, protože se podél okna táhl stůl, u kterého sedělo 8 dalších lidí vedle sebe. To bych asi nedala. Kolegyně z pravé strany boxu si ráda telefonovala z každým, kdo měl zrovna čas, a na svém mobilu měla nainstalované snad všechny komunikační aplikace. Neustále jsem slyšela zvuky notifikací, jak zprávy přicházely. Kolega z druhé strany chodil na obědy do hospod, jejichž odér se za ním táhl, a pak nepohrdl jídly s česnekem a cibulí, která často konzumoval i před počítačem. Několikrát v týdnu mě vždy odpoledne bolela hlava z těžkého vzduchu. A tak jsem se musela rozloučit a dát se do hledání nové práce. Opravdu to není pro každého,“ vypráví paní Emma z Prahy.

5. Zařiďte si privátní zóny

Někdy je prostě den, kdy se nemůžete soustředit, ani kdybyste se rozkrájeli. Čeká vás důležitá prezentace a i sousedovo klikání do klávesnice vás přivádí k šílenství. Zařiďte si v kanceláři malou oddělenou místnost se stolkem a židlí, kam se můžete na pár hodin zavřít a opravdu tvořit.

Koncentraci v rušném prostředí si můžete natrénovat. Existují publikace nebo kurzy, které vám pomohou v mysli vypínat okolí a soustředit se na činnost, kterou právě děláte.

Ať už se potýkáte s čímkoliv, nebojte se ozvat. Pokud máte okolo sebe neohleduplné kolegy, promluvte si s nadřízeným, jak tuto situaci řešit. Určitě jejich chování nevadí jen vám.

Jestliže se ani po zavedení pravidel nebudete v open space cítit spokojeně, možná tento způsob zaměstnání není pro vás. Raději hledejte firmu v běžnými kancelářemi, nebo zkuste homeoffice.