Odpojte se. Když relaxujete, vypněte mobil

Odpojte se. Když relaxujete, vypněte mobil Zdroj: profimedia.cz

6 tipů, jak skloubit práci a soukromí a nebýt otrokem moderních technologí

Sabrina Harisová

Moderní technologie nám dávají obrovské možnosti, ale zároveň nás ochuzují o rovnováhu mezi soukromím a prací. Udržet si ji je stále těžší. Pokud ale toužíte do svého života dostat zpět work-life balance, zkuste našich šest tipů.

Snažit se o rovnováhu čehokoliv není jednoduché a zvlášť pokud se to týká práce, protože co si budeme nalhávat, za práci dostáváme zaplaceno, proto má většinou v našem rozvrhu přednost. Zahraniční statistiky udávají, že až 70 procent pracujících překračuje týdně svou pracovní dobu v průměru o 6 hodin. U nás se zatím studie neprováděly, ale dílčí výzkumy udávají podobné výsledky. Právě i z tohoto důvodu se v poslední době rozmáhají různé nemoci z přepracování (z nemožnosti se odpojit)  a syndrom vyhoření.  Pojďme se teď podívat, jak se mu můžeme vyhnout.

Než začnete aplikovat naše tipy, ujasněte si, co pro vás taková rovnováha znamená. Bude totiž jiná například pro zaměstnance velké firmy nebo pro majitele startupu. Můžete se k ní samozřejmě dopracovat postupně a změny zavádět krok po kroku.

Jak tedy dostat práci a soukromí do rovnováhy?

Zbavte se strachu a odpočívejte

Strach je prázdná emoce, která vás nikam neposouvá. Vztek nebo zloba vás dokope k aktivitě, ale strach brzdí. A pokud si chcete vytvořit zdravou rovnováhu mezi prací a soukromím, pak se musíte strachu rozhodně zbavit. Přestaňte se cítit provinile, že chcete strávit páteční odpoledne s rodinou, nebo sobotu grilováním s přáteli. Není důvod mít strach z reakce kolegů v práci a nemusíte ho mít ani sami ze sebe. Svět se nezboří, ani když nestihnete splnit všechny úkoly, které jste si naplánovali. Zítra je nový den a věřte, že když si trochu odpočinete nebo vyčistíte hlavu, bude se vám následující den pracovat lépe.

Nastavte si pravidla: Kdy jste k dosažení a kdy ne

Velmi důležitým krokem, kterým dáváte najevo sobě a okolí, že to myslíte vážně a očekáváte, že váš work-life balance bude respektován, je nastavení pravidel. Promyslete, mezi kterými hodinami budete k dosažení. Dobrým tahem je i pořízení dvou telefonů. Ten pracovní můžete v době, kdy nepracujete, vypnout nebo ztišit, také si do speciálního módu můžete dát důležité klienty nebo nadřízené, kteří se vám dovolají vždy. Jestliže pracujete v týmu, domluvte se, které dny a hodiny budete k dispozici pro porady a do kdy po obdržení e-mailu mohou kolegové očekávat vaši odpověď.

Odpojte se: Udělejte si online dietu

Ze všech stran se na nás valí přespříliš informací, které nejsme schopni vstřebat či analyzovat, natož si z nich vybírat ty, které pro nás mají hodnotu. I my sami generujeme denně mnoho postřehů a fotografií, což nám často brání si okamžiky opravdu užít. Nic se nestane, když nebudete pár hodiny online. E-maily i sociální sítě na vás počkají. Zkuste si naordinovat takovou malou online dietu. Ale i s ní začněte postupně. Nejdříve pár minut nebo hodinu denně a pak pomalu přidávejte. 

Nepracujte na 150 procent

Máte tendence vše dotahovat k dokonalosti? Pracujete na 150 – 200 procent? Gratulujeme, ale přestaňte s tím! Není to potřeba,  nikdo to od vás nevyžaduje a hlavně to ani neocení. Pokud se snažíte o co nejperfektnější provedení, pak to děláte kvůli sobě a svému egu, případně obdivu (závisti) ostatních. Čas, který trávíte leštěním dokončených úkolů můžete věnovat svým koníčkům.

„Často se ve své praxi setkávám s extrémně pracujícími lidmi, kteří se vyžívají v pocitu, že jsou obětmi své práce. Neustále každému vyprávějí, že nestíhají, protože mají mnoho práce, kterou dělají i za ostatní, a to jim dodává důležitosti. Mají pocit, že by se to bez nich ve firmě neobešlo,“ vypráví Petr Novotný, ke kterému docházejí hlavně zaměstnanci velkých firem a freelanceři a dodává: „za posledních 5 let se jejich počet ztrojnásobil.“

Naučte se říkat NE

Pro mnoho z nás je to nemyslitelné a cokoliv odmítnout se teď zkrátka nenosí. Bojíme se totiž, že budeme v očích ostatních vypadat arogantně. Pak ale trávíme většinu našeho volného času prací, která je nad rámec naší běžné náplně. Občasné vypomáhání je samozřejmě v pořádku, ale za předpokladu, že vám to dotyčný, nebo někdo z týmu oplatí. Pokud je to jen jednostranné, pak si nechte za svůj čas zaplatit, nebo to slušně odmítněte. K odmítnutí si ale připravte pádné důvody. Nebo navrhněte, že úkol splníte místo jiného, na kterém jste v tom čase měli pracovat. Dáte najevo ochotu ale zároveň jasně vymezíte pravidla.

Pečlivě plánujte

Ano, bez plánování to nejde. Pokud nemáte jasný přehled o čase, pak nejste ani motivování k včasnému dokončení úkolů. Jejich plnění se pak protáhne a vy máte pocit, že jen stále pracujete. Na plánování můžete využít nejrůznějších aplikací na telefonu nebo notebooku, anebo se vrátit k papírovým diářům, kterých je teď na trhu velký výběr. Do svého plánu zařaďte i nepracovní aktivity, čas na rodinu, koníčky, sport a podobně. 

Work-life balance neznamená vytvoření systému, ve kterém budete stejný počet hodin pracovat a relaxovat. Jde o takový způsob života, kdy se mezi priority dostanou i vaše koníčky, rodina a odpočinek. Někdy je samozřejmě potřeba pracovat více, ale nesmí se zapomínat na to, že tělu a mysli se musí dopřát čas na kvalitní regeneraci.