Program filmového festivalu Karlovy Vary: dramata, komedie, horory, vybere si každý
Karlovarský filmový festival letos začne netradičně v pátek 20. srpna a skončí v sobotu 28. srpna. Po ročním půstu, vynuceném pandemií nemoci covid-19, se již pravidelní návštěvníci této největší kulturní akce v republice jistě nemohou dočkat, až po dlouhé době usednou do pohodlných sedaček Velkého sálu hotelu Thermal a vychutnají si nějaký z bohaté nabídky soutěžních i nesoutěžních filmů.
Těch letos podle slov pořadatelů bude o něco méně než obvykle, každý do programu zahrnutý film se ale dočká vícero projekcí. Je to logický krok z hlediska omezení kapacity sálů, které vyplývá z platných protiepidemických opatření. Ani tak ale nebude v silách jakéhokoli návštěvníka zhlédnout všechny filmy v nabídce. O to se ale koneckonců ani nikdo nesnaží. Smysluplnější je zevrubně prostudovat katalog filmů a sestavit si festivalový program na míru. Pár tipů na snímky, které podle nás vypadají zajímavě, najdete v tomto článku.
Zahajovací film a další zvláštní uvedení
Klíčovým titulem sekce Zvláštní uvedení je letos zahajovací snímek festivalu Zátopek, dlouho očekávané životopisné drama o čtyřnásobném olympijském vítězi a nejvýznamnějším českém atletovi všech dob. Světová premiéra filmu Davida Ondříčka s Václavem Neužilem a Marthou Issovou v hlavních rolích se uskuteční první den festivalu ve večerních hodinách.
V rámci zvláštního uvedení si odbyde českou premiéru také animovaný snímek Moje slunce Mad Michaely Pavlátové, který již byl oceněn Cenou poroty na festivalu animovaných filmů ve francouzském Annecy. „Vstoupit do manželství je vždy velký krok, pro Helenu však znamená zásadní změnu života. Opouští Prahu a po boku Nazira se stěhuje do Kábulu, kde se stává součástí rodiny, jíž nikdy neviděla,“ prozrazuje o filmu oficiální synopse.
Na festivalu bude také exkluzivně promítán první epizoda třídílné minisérie Podezření, inspirované skutečnými událostmi. Vyprávět bude o na první pohled nevlídné zdravotní sestřičce, podezřelé ze zavinění úmrtí pacientky.
Zahraniční kinematografii pak v této sekce zastupuje snímek gruzínského režiséra Levana Koguašviliho Čtvrtá brightonská ulice. Film vypráví o stárnoucím zápasníkovi, který se vydává z Gruzie do New Yorku, aby pomohl synovi v problémech.
Filmy v soutěžních sekcích
Na konci června festival odtajnil letošní soutěžní snímky. V Hlavní soutěži se utká dvanáct snímků, jejichž autoři pocházejí z různých koutů světa. Kvalita filmů v Hlavní soutěži je vždy velkou neznámou, neboť se zpravidla jedná o světové premiéry. Letos můžeme být zvědaví například na drama Ne německého režiséra Dietricha Brüggemanna, který kdysi karlovarské publikum nadchnul svou Křížovou cestou. Zajímavě podle synopse zní britský dramatický thriller Bod varu, v němž zavítáme do luxusní přeplněné restaurace, jejímuž šéfkuchaři jde hlava kolem. Svěže by pak mezi tradičními festivalovými dramaty mohla zapůsobit italská postapokalyptická sci-fi Země potomků.
Soutěžit o Křišťálový globus budou i čeští filmaři – třeba Olmo Omerzu se svým Atlasem ptáků anebo Václav Kadrnka se svou novinkou Zpráva o záchraně mrtvého.
Rovněž dvanáct snímků se představí v soutěžní sekci Na východ od Západu, která tradičně představí filmy začínajících tvůrců ze zemí východní Evropy a přilehlého okolí. Odhadovat, který z nich bude dobrý, je ještě větší loterie než v případě Hlavní soutěže. Podle náčrtů děje na webu festivalu by se mělo letos jednat takřka výhradně o rodinná a vztahová dramata. Upozornit můžeme třeba na režijní debut Šimona Holého Zrcadla ve tmě.
Soutěž dokumentárních filmů byla zrušena.
Pocta Film Foundation
V rámci oslav návratu filmu po loňské dočasné pauze ocení letos karlovarský festival práci The Film Foundation, a to retrospektivou filmů restaurovaných právě touto věhlasnou institucí. Tu založil v roce 1990 Martin Scorsese jako neziskovou organizaci, která usiluje o ochranu a uchování filmové historie. Dodnes se jí podařilo zrestaurovat 900 klasických filmových děl z celého světa.
V rámci retrospektivy tak diváci budou moci zhlédnout třeba snímek Žena pod vlivem režiséra Johna Cassavetese, adaptaci románu Ernesta Hemingwaye Mít a nemít od Michaela Curtize nebo stařičký mexický horor Duch kláštera.
Festivalové hity
Největší zvědavost se z pohledu fanoušků, čekajících na opravdové festivalové hity, pojí tradičně s nesoutěžními sekcemi Horizonty a Jiný pohled, potažmo s Půlnoční sekcí. Do nich jsou zpravidla řazeny snímky, které již byly s úspěchem promítány na jiných světových festivalech.
Obsah těchto sekcí pro letošní rok ovšem zatím nebyl zveřejněn. Více informací můžeme očekávat zhruba dva týdny před začátkem festivalu.