Začala privatizace vesmíru. Podnikání v kosmickém prostoru přináší naději i velká rizika
Ještě poměrně nedávno si veřejnost spojovala lety do vesmíru výhradně s vládními agenturami. Sice to nebyla tak docela pravda, například telekomunikační satelity jsou už dlouho běžně soukromé, ale státní sektor byl nejen nejsilnějším, ale i rozhodujícím hráčem. To se však rychle mění. Nejpopulárnějším případem je společnost SpaceX Elona Muska, ale přibývají další. Otázkou tedy je, jak moc a jakým způsobem se bude vesmír privatizovat.
Kosmický prostor je stále více komercializovaný, což vede k rostoucímu riziku kolizí mezi satelity a kosmickým odpadem, říká loňská zpráva o globálních rizicích Světového ekonomického fóra. „Globální navigační a komunikační systémy, ale také dodávky energie a vody, finanční infrastruktura, širokopásmový internet a televize jsou silně závislé na vesmírných technologiích. Pokud družice selžou – ať už v důsledku přírodních sil, nebo lidského faktoru –, dopady na život by mohly být zničující. Proto jsou naléhavě zapotřebí nové předpisy pro využívání vesmíru.“
Ve skutečnosti kolize mezi soukromými satelity zdaleka nejsou jediným a ani nejvážnějším problémem privatizace vesmíru. Že tu mohou být i vážnější hrozby, dokazuje nejpopulárnější vesmírný podnikatel Elon Musk.
ASTRONOMIE V OHROŽENÍ
Elon Musk už sice zdaleka není jediný kosmický podnikatel, ale právě jeho případ ukázkově demonstruje klady a hrozby současného boomu soukromého podnikání ve vesmíru. Donedávna to byly jen samé přednosti: jeho společnost SpaceX byla první soukromou firmou, která dosáhla oběžné dráhy, vyvinula opakovaně použitelné silné raketové nosiče i vlastní pilotovanou loď a ta byla prvním soukromým plavidlem, které se spojilo s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS). V současnosti vyvíjí a testuje superraketu Super Heavy/Starship, jejíž parametry jsou blízké „vládní“ superraketě SLS určené pro loď Orion – jenže za podstatně méně času i peněz. A ještě ke všemu je Starship opakovaně použitelná, zatímco SLS ne. Pravda, na financování toho všeho se významným způsobem podílejí prostřednictvím Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) i američtí daňoví poplatníci, protože agentura má ve svém rozpočtu programy podpory soukromých společností, ale právě jen díky SpaceX mají Američané v čem létat do vesmíru, protože „státní“ raketový nosič SLS i kabina Orion se neustále opožďují.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!