Žáků s psychickými problémy přibývá a lékařská síť na to nestačí. Pomoci má výuka k odolnosti

Žáků s psychickými problémy přibývá a lékařská síť na to nestačí. Pomoci má výuka k odolnosti Zdroj: Archív

„Měla jsem depresívní stavy, které ovlivňovaly mou výkonnost ve škole a celý život. Chodila jsem jen ze školy do školy a doma ležela v posteli a byla úplně mimo.“ – studentka
Podle ředitelky ZŠ Dukelských hrdinů Evy Doušové mohou dětem s problémy pomoci i jiní odborníci. Do karlovarské školy dochází etopedka.
Petr Winkler, ředitel Národního ústavu duševního zdraví
Informační tabulka
4 Fotogalerie

(Ne)zdravá škola: Přibývá žáků s psychickými problémy a lékařská síť na to nestačí

Lenka Matoušková

Sebepoškozování, deprese, úzkosti, pokusy o sebevraždu. Psychické problémy dětí a jejich projevy řeší stále častěji nejen lékaři, ale i pracovníci ve školách. Čtyřicet procent žáků devátých tříd má znaky depresí, třicet procent úzkosti. S šikanou se potýká víc než polovina škol. Negativní události z posledních let, jako je covid, válka na Ukrajině, ale třeba i nedávná masová střelba v Praze, tlak na psychiku zvyšují. Pomoc ale stále není pro všechny dobře dostupná. Stejně jako psychiatři totiž chybějí i školní psychologové. Co s tím? Podle odborníků by se školy měly víc věnovat prevenci a kromě vědomostí děti posilovat i jejich psychickou odolností.

Barbora M. byla vždy premiantka třídy, ze základní školy přešla na osmileté gymnázium. Brzy ale přišel zlom, který si zpočátku sama nedokázala vysvětlit. V šestnácti letech se u ní začaly objevovat stavy, které předtím neznala. „Najednou mi bylo tak špatně, že jsem nemohla nic moc dělat. Nechápala jsem, co se děje, a nechápal to nikdo kolem. Měla jsem depresívní stavy, které ovlivňovaly mou výkonnost ve škole a celý život. Postupně jsem úplně přestala dělat jakékoli činnosti, které by mi dělaly radost. Chodila jsem jen ze školy do školy a doma ležela v posteli a byla úplně mimo,“ popisuje studentka.

První pomoc Barbora našla právě ve škole. „S mámou jsme zpočátku vůbec nevěděly, co s tím, a já si vzpomněla, že někde ve škole máme na nástěnce vyvěšené, že je nám k dispozici školní psycholog. Takže jsem si řekla: Aha, mám to hned po ruce. Pro mě bylo důležité, že jsem nemusela někoho složitě shánět,“ popisuje.

K učitelům ale Bára pomoc hledat nešla. Po zkušenosti s reakcí na její zhoršující se studijní výsledky řekla: „Je to škola zaměřená hodně na výkon, soutěživost. Učitelé mě znali jako jedničkářku a pamatuji si, že za mnou přišla třídní, která byla jinak moc fajn, a řekla mi, jak jsem se zhoršila. Ale vlastně se na nic nezeptala. Měla jsem pocit, že jsem selhala a že na učitele se obrátit nemůžu,“ vzpomíná. U psycholožky našla okamžitou pomoc i nasměrování na další, která ovšem nepřišla hned. Ústecko, odkud Barbora pochází, bojuje s krizí dostupnosti dětské psychiatrie stejně jako celá republika.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!