Distributor lístků na Eras Tour loni uvedl, že Taylor Swiftová by musela koncertovat každý den po dobu dvou a půl roku, aby uspokojila globální zájem o její show

Distributor lístků na Eras Tour loni uvedl, že Taylor Swiftová by musela koncertovat každý den po dobu dvou a půl roku, aby uspokojila globální zájem o její show Zdroj: JULIEN DE ROSA / AFP / AFP / Profimedia

Swifties na Taylor dlouhodobě oceňují dvě věci: autorský, autentický přístup k tvorbě
České swifties Pavla Skalická, Kristýna Buchwaldová a Tereza Slováčková natáčejí v univerzitním rozhlasovém studiu podcast Speak Now: Our Version
V digitální éře se zdálo nemožné, aby se objevil někdo, kdo popkulturu ovládne tak jako kdysi Michael Jackson nebo The Beatles. Taylor ­Swiftové se to podařilo.
„Mě ty hry, které s námi Taylor hraje, hodně baví. Jako fanoušek je vítám. Nikdy se s ní nenudím,“ vysvětluje Kristýna Buchwaldová
4 Fotogalerie

Proč je důležité míti Taylor. Swifties jsou nejoddanější fanouškovská základna současné popkultury

Kryštof Pavelka

Když na začátku srpna tohoto roku oznámila pořadatelská agentura Barracuda Music zrušení všech tří vídeňských zastávek hudebního turné The Eras Tour, tisícům Češek a Čechů, jež se na koncerty také chystaly, se zhroutil sen. Sen o tom, že zažijí největší a nejvýdělečnější show v hudební historii. A především sen o tom, že naživo uvidí Taylor Swiftovou. Čtyřiatřicetiletou rodačku z Pensylvánie, obyčejnou holku s kytarou a zároveň největší hvězdu planetárního šoubyznysu. Vztah obří fanouškovské základny k Taylor Swiftové je srovnáván s beatlemanií. Swifties, jak si fans popové královny říkají, jsou však specifický a v historii hudebního průmyslu unikátní fenomén, stejně jako jejich ikona.

Když mi Tereza do společného chatu napsala, že nikam nejedeme, že všechny vídeňské koncerty jsou zrušené, nejdřív jsem tomu nechtěla věřit. V poslední době se bohužel často stává, že fejkové účty na sociálních sítích šíří vylhané zprávy o zrušených vystoupeních českých i zahraničních umělců. Jenže pak se informace o zrušení koncertů objevily na velkých zpravodajských serverech. Pár hodin jsem si to nepřipouštěla. Ale pak jsem otevřela skříň, kde byly srovnané věci, které jsem si chtěla na koncert vzít: outfity, náramky přátelství… a strašně jsem se rozbrečela,“ popisuje pocity ze zrušení vytoužených koncertů Taylor ­Swiftové Pavla Skalická. Sedí v kavárně v centru Brna spolu s Kristýnou Buchwaldovou a Terezou Slováčkovou.

Naše verze

Tři mladé ženy se zde nepotkaly náhodou. Všechny jsou posluchačky druhého ročníku žurnalistiky na brněnské Masarykově univerzitě, a především, všechny tři jsou swifties. O Taylor Swiftové natáčejí v univerzitním rozhlasovém studiu podcast Speak Now: Our Version. První část názvu podcastu odkazuje na třetí studiové album americké zpěvačky. Ta druhá na probíhající proces, během něhož Swiftová postupně znovu nahrává a vydává vlastní verze svých starších alb. O autorská práva na alba ze začátku své kariéry totiž Taylor přišla poté, co je její bývalá nahrávací společnost přeprodala investiční společnosti Shamrock Capital za více než půl miliardy dolarů. Jenže pro stovky miliónů fanoušků už původní nahrávky neexistují. Uznávají jen „Taylořiny verze“, které jejich modla nahrála znovu, notu po notě.

Teenagerky i mámy

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!