Průšvih i příležitost. Nová auta mají i několikaměsíční zpoždění, skladová auta budou levnější. Proč?
S přísnějšími emisemi dopadlo na automobilky tolik nových povinností, že je nestačí plnit. O to výhodněji vyjdou skladová auta. Lidé, kteří mají v automobilkách na starosti emise, na horké měsíce minulého roku nezapomenou nejspíš nikdy. Loni 1. července totiž Evropská unie vyhlásila pravidla pro schvalování nových typů vozidel, nejčastěji známá pod zkratkami WLTP a RDE.
Což o to, mluvilo se o nich už delší dobu, takže nešlo o blesk z čistého nebe. Nečekaný však byl časový rámec. Zatímco všechny předchozí normy se projednávaly a schvalovaly s tří-, čtyř- i pětiletým předstihem, tentokrát aparát nechal výrobcům na přípravu pouhých 14 měsíců. Přitom jde o nejzásadnější změny za dlouhá léta. Potřeba jsou nejen nové motory, katalyzátory a převodovky, ale dokonce i měřicí a testovací vybavení.
Nově předepsané zkoušky jsou rozsáhlejší než kdykoli v minulosti, proto by výrobci potřebovali víc času, jenže právě ten jim politické rozhodnutí nedopřálo. Logickým důsledkem je, že se některé modely přezkoušet nestihly a schválení jim chybí. U prodejců se proto neobjeví 1. září, ale později – možná o pár týdnů, možná o pár měsíců.
WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory? >>>
Letiště jako parkoviště
Tovární linky a dodavatelské řetězce se ale zastavit nesmí, a tak se neschválená auta budou muset vyrobit a do získání všech razítek počkat na odstavné ploše. Volkswagen si k tomu účelu pronajal nepoužívané (ironií osudu rovněž dostavěné a nezprovozněné) letiště Berlín-Braniborsko, mladoboleslavská Škoda se chystá odkládat auta v nedalekých Milovicích.
Kromě toho je v přísnějších podmínkách obtížnější dosáhnout stanovených limitů škodlivých exhalací, proto některé motorizace bez náhrady skončí a momentálně může být poslední šance je pořídit ze skladových zásob.