Svět se zbláznil aneb Anička Dajdou
Podél pražské magistrály visí billboard s fotografií neúspěšné kandidátky na českou Superstar, Aničky Dajdou, s textem: „Svět se zbláznil. Držte se!“
Anička Dajdou je dívka, která ohromila porotu soutěže „Česko hledá Superstar“ svojí dokonale českou angličtinou, nevýrazným hlasovým projevem, ale o to výraznějším sebevědomím: „To je váš názor! Proč bych nemohla být Superstar?“ a tím se den ze dne stala slavnou. Nejenže vznikly na internetu Aniččiny oficiální i neoficiální internetové stránky, nejenže rádia začala hrát její „svojsky“ zazpívanou písničku z konkursu, za což je pak Anička přišla obtěžovat, že chce za odvysílání své písničky honorář. V pražských hudebních kuloárech se dokonce objevil člověk, který tvrdí, že je Aniččin manažer. Anička Dajdou (druhé jméno má podle zpěvačky Dido, jejíž písničku zpívala) se objevuje v časopisech – zejména hudební časopis pro mladé Bravo, si její přítomnost nemohl nechat ujít doslova dvoustranou textu a fotografií. Anička se proto také objevila i na billboardech výrobce piva Bernard s textem: „Svět se zbláznil. Držte se!“ Dokonalý marketingový tah. Nedávná kampaň s Kájínkem musela tvůrce nynější reklamy inspirovat. Na tomto billboardu navíc kdosi konečně vyřkl, co cítí většina přemýšlivých lidí. Svět se zbláznil. Na jedné straně nám předkládá sterilní dokonalost v módních časopisech či krystalickou hrůzu ve zpravodajských médiích, na straně druhé vytváří ikony moderní doby z outsiderů. Není třeba umět, je třeba na sebe upozornit. Čím extravagantněji, tím lépe. Lid miluje outsidery. Vynese do nebes plavce, který na olympiádě sotva doplave, jen aby reprezentoval svoji zemi, zbožňuje rychlobruslaře, který dojel první díky hromadnému pádu favoritů. Lid miluje ikony dokonalosti i ikony nedostatečnosti v jakémkoliv oboru.
Jak těžké je uchovat si v tomto světě iluzí chladnou hlavu. Život je jinde. Třeba tam, kde Jana Koubková tiše a nikým nesledována vydává CD v Japonsku, organizuje jazzové dílny na hudebních školách v Africe… Není slavná, ale žije a dělá to, čemu věří. Tak jako mnoho jiných. Jenže svět iluzí se dere odevšad. Jedeme po magistrále, vidíme billboard a řekneme si s uspokojením, že konečně někdo za nás vyslovil ono: svět se zbláznil. Jenže v tu chvíli nám v myslích uvízne ona pro naše životy nepotřebná Anička Dajdou. A už jsme v kole bláznů také...