Digitalizace Václava Moravce
Česká televize se stává opravdovým průkopníkem digitalizace televizního vysílání. Rozhodla se nečekat na výsledek soudních tahanic o platnost licencí nových digitálních programů, ani na to, zda a za jakých podmínek na digitální vysílání přejdou Nova s Primou. Už letos začne ČT budovat svoji vlastní digitální síť. Proč a jak, to jste se mohli dozvědět v nedělních Otázkách Václava Moravce. Ale opravdu jenom mohli.
Pakliže už digitální vysílání nechytáte, měli jste smůlu. O potřebě přejít na digitální vysílání se totiž mluvilo až v druhé části Otázek na digitálním programu ČT 24. Tu sice podle Václava Moravce sleduje pravidelně tolik lidí, kolik si denně kupuje Lidové noviny (cca 75 tisíc), to je ale jen zlomek diváků první části Otázek (často okolo milionu lidí). Pouštět debatu o digitalizaci lidem, kteří podstatu problému pochopili a v praxi už digitální televizi přijímají, je jako nosit dříví do lesa.
Není to poprvé, co Otázky Václava Moravce uznaly za vhodné zařadit mezi témata týdne digitalizaci televizního vysílání. Pokaždé to ale bohužel dopadlo tak, že na digitalizaci se dostalo až v druhé části Otázek, o kterých si diváci většinového programu ČT1 můžou nechat jen zdát. Pravda, záznam pořadu lze zdarma vyhledat a přehrát v internetovém archivu ČT. Ten ale rozhodně nevyužívají ti diváci, kterých se digitalizace dotkne nejvíce: starší, méně vzdělaní, z menších měst a obcí, počítačově negramotní.
Takoví lidé si v neděli poslechli další z nekonečných debat s premiérem Mirkem Topolánkem. Vypínání analogových televizních vysílačů a přechod na zemské digitální vysílání se přitom dotkne tří čtvrtin všech obyvatel České republiky. A bude to právě ČT, kdo v letošním a příštím roce vypne téměř všechny analogové vysílače programu ČT2, aby na stejných frekvencích spustila vlastní digitální síť se čtyřmi programy.
O tom se ale většina diváků Otázek Václava Moravce nedozvěděla. Opravdu je tak velký problém pozměnit dramaturgii a „nacpat“ téma digitalizace na konec první hodiny Otázek, třeba i s premiérem Topolánkem, aby se diváci dozvěděli, jak se k tomuto problému staví vláda? Na té záleží, kolik peněz stát uvolní na osvětovou informační kampaň, aby se náhodou nestalo, že někomu jednoho dne začne zrnit obrazovka a bude horko těžko zjišťovat, v čem je problém. Ale to bychom asi chtěli od České televize moc.