Bolek Polívka a Pavel Liška už si připravují scénář

Bolek Polívka a Pavel Liška už si připravují scénář Zdroj: archiv Český lev

Trapnost nadevše

Darina Křivánková

V sobotu večer se v Lucerně rozdávali Čeští lvi. Měla to být oslava filmu (logicky), ale evidentně se tu slavilo něco jiného. Těžko říci co. Ať už to bylo cokoli, všem držitelům křišťálových sošek blahopřejeme, oni jsou v tom naprosto nevinně.

S ohledem na to, jak členové České filmové a televizní akademie rozdělili nominace, dopadl večer vlastně skvěle: šest cen získal Protektor, tři 3 sezóny v pekle a dvě Kawasakiho růže. Jednu cenu, tu za výtvarný počin, si odnesl Jiří Barta a jeho animovaný snímek Na půdě a jednu Lukáš Přibyl za poslední část ohromující dokumentární tetralogie Zapomenuté transporty. Toť vše. Jako by nic jiného k vidění nebylo, jako by se nikomu nic už nepovedlo. Jako by se loni nenatočilo 34 hraných filmů. A jako by z těch čtyřiatřiceti nestálo takřka deset za lístek do kina. Třeba Dvojka, Zoufalci, Muži v říji, a také Proměny nebo Lištičky. A jako by kvantita v tomto případě negenerovala kvalitu. Škoda, tak silný rok se dlouho nebude opakovat. Přitom akademici jsou evidentně učenliví, když už jsou karty (nominace) rozdané, zorientují se dobře a nadělují poctivě a po právu.

Pevně doufám, že všichni nominovaní umělci byli v tak silném emotivním rozpoložení, že jim to nedovolilo při plném vědomí sledovat průběh večera. Bylo by mi hanba dvojnásob. I takhle to ale bylo vydatné. Bezradnost se tu střídala s trapností. Danajský dar moderovat dostala dvojice Bolek Polívka a Pavel Liška. Jsou to oba skvělí herci a na moderování by se měli vykašlat. Je to nevděčné a dobře by to nedopadlo ani kdyby se na hlavu stavěli. Jako že se nestavěli. Marně se snažím vzpomenout na vtip, který by v sobotu večer vyšel. Marně se snažím vzpomenout vůbec na nějaký vtip (u kterého bych se nestyděla).

Největší průšvih byla ovšem koncepce celého večera, která jaksi ignorovala důvod, proč se tu všichni sešli. Totiž kvůli udílení výročních filmových cen, jež by měly reflektovat stav českého filmu. Nejen, že se důstojné prezentace nedočkala celá loňská produkce (ano 34 filmů je opravdu tak moc, že uvést je jednotlivě zřejmě nelze), ale ani nominovaní, natož vítězové. Tu máš lva a běž domů. Děkovat bys chtěl? To tedy ne. Musí přece zbýt čas na převtipné dotáčky a jiné laskominy, které jsme si připravili. A tak jsme sledovali, jak si Pavel Liška s Bolkem Polívkou hrají na Kolju a byli jsme svědky jakýchsi pseudoanket o nejlepší hlášku či oblíbeného herce či herečku, snad aby sponzor dostal dostatečně důkladnou masáž. Bylo to celé nedůstojné. Vůči oceněným, vůči českému filmu, vůči divákům... Nebylo by lepší vykašlat se na všechny ty opičárny kolem, vrátit se k původnímu smyslu věci a naplňovat ho se vší zodpovědností? To je otázka na Petra Vachlera, který celý ten „cirkus berousek“ řídí.


Český lev za rok 2009:

Film: Protektor

Režie: Marek Najbrt (Protektor)

Scénář: Robert Geisler, Benjamin Tuček, Marek Najbrt (Protektor)

Mužský výkon v hlavní roli: Kryštof Hádek (3 sezóny v pekle)

Ženský výkon v hlavní roli: Jana Plodková (Protektor)

Mužský výkon ve vedlejší roli: Ladislav Chudík (Kawasakiho růže)

Ženský výkon ve vedlejší roli: Daniela Kolářová (Kawasakiho růže)

Dokument: Zapomenuté transporty do Polska (Lukáš Přibyl)

Kamera: Carl Oskarsson (3 sezóny v pekle)

Hudba: Midi Lidi (Protektor)

Střih: Pavel Hrdlička (Protektor)

Zvuk: Pavel Rejholec a Jakub Čech (3 sezóny v pekle)

Výtvarný počin: Jiří Barta (Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny?)

Divácky nejúspěšnější film: Líbáš jako bůh

Cena filmových kritiků - hraný film: Protektor

Cena filmových kritiků - dokument: Zapomenuté transporty do Polska

Filmový plakát: Protektor (Aleš Najbrt)

Zahraniční film: Milionář z chatrče

Dlouholetý umělecký přínos: Jana Brejchová

Nejčastěji legálně stahovaný film: Sněženky a machři po 25 letech