Jak se točí špinavý film? Odpověď zná David Ondříček
Dvakrát odložil natáčení. Před pár týdny s ním konečně začal. Jde o pečlivě připravovanou a nákladnou evropskou koprodukci (česko-polsko-slovensko-německá), žádný na koleně ušmudlaný český filmeček. Důvodů, proč se těšit na film Davida Ondříčka nazvaný Ve stínu, je hned několik.
Příběh se vrací do padesátých let, konkrétně do období, jež předcházelo měnové reformě. Navíc je to kriminálka. To je spojení období a žánru, které na plátně hodně dlouho nebylo vidět. Filmaři se často vracejí do válečného období, případně doby bezprostředně poválečné, důkladně zmapovaná jsou především šedesátá léta, ale i sedmdesátá a osmdesátá, ta hnusná padesátá zatím stála stranou, filmaři se jich trochu štítili. Stejně jako kriminálního žánru. Že by se Davidu Ondříčkovi podařilo vykrýt díru na našem filmovém trhu?
Kapitána Hakla, který to celé vyšetřuje, hraje Ivan Trojan, což je jediný herec, jenž s Ondříčkem vydržel v tomto projektu několik let. Onoho „specialistu z NDR“ hraje Sebastian Koch, což je chlapík, který exceloval v oscarovém filmu Životy těch druhých. Obsazení vzbuzuje hodně velká očekávání.
Zajímavé bude, jak se Ondříček vypořádá s atmosférou filmu. Původně měl prý záměr natočit „esteticky půvabný“ film, od něj ale prý upustil a pod vlivem architekta Jana Vlasáka a kameramana Adama Sikory (jemuž se v Polsku přezdívá „princ temnoty“) došel k tomu, že natočí „špinavý film“. „Praha byla v padesátých letech dost zničená, všechno bylo špinavé, chlapi sice chodili v oblecích, ale každý měl oblek jen jeden a podle toho vypadal,“ vysvětlil svůj záměr režisér. Každopádně točí film noir a u toho by mělo zůstat.