Paříž. Půlnoc v Paříži (2011), nostalgicky snímek s cimrmanovským duchem, jenž Allenovi vynesl Oscara za scénář, představuje nejvýdělečnější titul jeho dosavadní kariéry – diváci za něj utratili přes 151 miliónů dolarů.

Paříž. Půlnoc v Paříži (2011), nostalgicky snímek s cimrmanovským duchem, jenž Allenovi vynesl Oscara za scénář, představuje nejvýdělečnější titul jeho dosavadní kariéry – diváci za něj utratili přes 151 miliónů dolarů. Zdroj: Profimedia.cz

Paříž. Půlnoc v Paříži (2011), nostalgicky snímek s cimrmanovským duchem, jenž Allenovi vynesl Oscara za scénář, představuje nejvýdělečnější titul jeho dosavadní kariéry – diváci za něj utratili přes 151 miliónů dolarů.
Barcelona. Když si Allen pochvaluje, jak je k němu Evropa štědrá, ví, o čem mluví: například Barcelona přispěla na romantickou komedii Vicky Cristina Barcelona (2008) bezmála miliónem eur a katalánský region neváhal přihodit dalšího půl miliónu. I když tehdy Španělé remcali, dnes Allenovi děkují – návštěvnost Gaudího města díky filmu prokazatelně vzrostla.
Londýn. Co do počtu filmů je Londýn Allenovou nejoblíbenější evropskou destinací. Thriller Match Point – hra osudu (2005), jenž patří k vrcholům allenovštiny 21. století, vznikl poté, co na něj newyorský patron nedokázal sehnat peníze od amerických  investorů. Kromě něj vznikly v britské metropoli ještě Sólokapr či Kassandřin sen.
Řím. „Spousta Italů mi říkala, ať natočím něco v Itálii. Na příběh tam prý narazím na každém rohu, každý host v kavárně mi odvypráví ten svůj. Byla to pravda,“ říká Allen na konto snímku Do Říma s láskou (2012). Po oscarové Půlnoci v Paříži byl ovšem zklamáním, a to i navzdory živočišné Penélope Cruzové.
Azurové pobřeží. Ve Francii se Allenovi zalíbilo už během práce na Půlnoci v Paříži, loni se tam proto vrátil natočit film o nesnesitelně cynickém kouzelníkovi Kouzlo měsíčního svitu (2014). Děj má plytký, scenérie kýčovité, ale stačí, aby promluvil Colin Firth, a křivdy na francouzské Riviéře jsou zapomenuty.
6 Fotogalerie

Evropan Woody

TEREZA SPÁČILOVÁ

Nejdřív byl vtip. Pak myšlenka. Ještě později puzení a neklid, které nahradilo puzení a smíření. To všechno je minulost, dnes tvorba Woodyho Allena začíná zásadně u peněz. Zaplatíte? Přijedu a natočím u vás film. O čem? Já už něco vymyslím. Zhruba takhle nějak vznikla i Allenova novinka, středomořské retro Kouzlo měsíčního svitu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!