Zdroj: FPD Group

4 Fotogalerie

Spotřeba alkoholu roste: V Česku se ročně vypije až 20 litrů vína na osobu

Čísla hovoří jasně. Češi sice zůstávají nadále věrni oblíbenému pivu, ale pijí stále více vína. V České republice se ročně vypije 200 milionů litrů vína. Většina ale pochází z dovozu. Naše vína jsou stejně kvalitní jako ta zahraniční, navíc jejich koupí podpoříte české vinaře.

Až dvě třetiny konzumovaného vína pochází ze zahraničí. Proč tomu tak je a jak by se situace mohla změnit, vysvětluje Tomáš Šupa, managing partner finanční skupiny FPD Group, která vlastní vinařskou společnost Neoklas, Vinařství Mutěnice, Augustiniánské sklepy nebo Vinný sklep Sovín. Co do produkce vína tak jde o druhou největší skupinu v České republice.

FPD Group

Jak byste popsal trh s vínem v České republice?

Český trh s vínem se vyvíjí tak, jako všechny ostatní oblasti trhu. Ročně se v Čechách vypije 200 milionů litrů vína. Možná, že i více. Z toho 70 % představuje víno, které je do České republiky dováženo. A jenom 30 % je vypěstováno a vyrobeno u nás.

Proč tomu tak je?

Důvodem tohoto poměru je nedostatek vinic, s ohledem na spotřebu. Dle mého názoru je tento trend nezvratný, jak kvůli směrnicím Evropské unie, možnostem českých podniků, ale i kvůli cenám vinic a nákladům spojených s výsadbou vinic. Více hroznů a tudíž i tuzemského vína u nás vyprodukovat nejde.

Jak tedy chcete expandovat?

Investovali jsme do podniku na stáčení dovozového vína, tak i do podniku s vinicemi a uzavřeným cyklem výroby moravského vína. Z pohledu našich investic jsme vyhodnotili, že věnovat se pouze jedné části vinařské oblasti představuje investiční riziko. Proto směřujeme do obou oblastí.

Znamená to, že se soustředíte na vinařství, která mají vlastní vinice? Platí to i pro Neoklas ze Šardic na Slovácku?

Konkrétně pro Šardice jsme se rozhodli především díky dlouholeté tradici ve výrobě vína, kterou Neoklas má, ve spojení s moderním areálem a kvalitními značkami vína, jako jsou Augustiniánské sklepy či Vinný sklep Sovín. Významným plusem při rozhodování bylo vlastnictví 340 hektarů vinic, které mají zajímavou strukturu odrůd a polohu. Nezanedbatelným důvodem byl také výrazně stoupající trend spotřeby domácího čili moravského vína, který v České republice přetrvává, jak na tuzemském trhu, tak i např. na Slovensku.

Budete tedy nakupovat další vinařství?

Ano. Investice do Neoklasu se pohybovala v řádech stovek milionů korun českých a ve stejném rozsahu očekáváme i další investice, které bychom chtěli realizovat. Tato hodnota je stanovená i politikou Evropské unie, díky které se cena kvalitní vinice pohybuje kolem 1 milionu korun českých za hektar. I tato skutečnost vede k tomu, že každá střední investice se pohybuje v řádech desítek milionů.

A váš plán v oblasti vinohradů?

Naším aktuálním cílem je mít ve vlastnictví 1 000 hektarů vinic, čím bychom se dostali k předpokládané investici převyšující miliardu korun českých. Tato investice je pro nás realizovatelná díky prostředkům investiční skupiny, stejně jako díky nově vytvořenému programu investičních dluhopisů Active Investor, které vytvoří dostatečné prostředky pro tyto plánované investice. 

Neodrazuje vás tolik diskutovaná kvalita vína prodávaného v ČR?

Opět, musíme rozlišovat mezi domácím (moravským) a dovezeným vínem. Konkrétně Neoklas je zaměřen na výrobu moravského vína. V tomto podniku, ale i obecně v oblasti výroby moravského vína, dlouhodobé problémy nejsou. Momentálně pracujeme na zlepšení kvality vína natolik, aby uspěla v mezinárodních soutěžích, jelikož jsou naše vína umístěna ve všech obchodních řetězcích.

A druhá vaše vlajková loď, Vinařství Mutěnice?

S ním razíme politiku boje proti dovozu zahraničních hotových, a toto slovo zdůrazňuji, produktů. Zvolili jsme cestu stáčení dováženého vína přímo v našem zrekonstruovaném a zmodernizovaném podniku. Tento proces umožňuje státním kontrolním orgánům trvalou a jednoduchou kontrolu kvality námi stáčeného vína. Není to pouze o procesu stáčení, ale o komplexním procesu výroby, skladování a distribuci dovezeného vína. O našich výsledcích hovoří například i vyhraný mezinárodní tendr pro obchodní řetězec TESCO, který byl spojen s celkovým auditem společnosti. Znamená pro nás roční dodávku dvou milionů lahví vína do celé střední Evropy.

A vaše nejbližší plány?

Hlavním cílem je vyrábět kvalitní víno, které bude mít pro zákazníky přijatelnou cenu. Jak jsem uvedl, v brzkém období plánujeme pokračovat v nákupu vinic nebo přímo celých vinařských podniků. Kromě výroby kvalitního vína se chceme rovněž orientovat na zvýšení exportu moravského vína do celého světa. Jsme přesvědčeni o tom, že si to tato vína zaslouží, a že i ve velmi silné světové konkurenci mají šanci na úspěch. I díky opomíjení exportu od největších hráčů na trhu toto považujeme za velkou šanci, i když ne zrovna nejlehčí cíl. Všeobecně se budeme snažit využít všechny možnosti, které trh nabízí. Chceme se zaměřit především na moderní design, export, mezinárodní tendry a zastoupení v obchodních řetězcích.

Společnost FPD Group je mezinárodní korporace, působící ve 13 zemích světa v Evropě, Asii a Severní Americe. V současné době je aktivní v celé řadě sektorů včetně sektorů hotely a služby, nemovitosti a realitní development, média a zábavní průmysl, produkce a výroba a finanční služby. Aktiva skupiny FPD Group převyšují částku 400 milionů eur.