Do světa auto-moto byznysu Freie (v kroužku) zasvětil zástupce motorek AJS Ing. Zdeněk Klika (uprostřed, s brýlemi)

Do světa auto-moto byznysu Freie (v kroužku) zasvětil zástupce motorek AJS Ing. Zdeněk Klika (uprostřed, s brýlemi) Zdroj: Archív Jana Králíka a autora

Prototypy péráka jezdily se značkami SS a na benzin určeného pro záběh  opravených německých vozidel
Spolutvůrce littlejohnu Ing. F. K. Janeček pracoval v Anglii, jeho pět dětí a ženu Miladu (vlevo) před Němci chránil Frei
Před válkou Frei šéfoval i „Aero Service“ (nyní Aerohouse) v pražském Karlíně, funkcionalistické budově architektů  Freiwalda a Böhma
Jawa podpořila i zrod „dálníku“ pilota Jana Anderleho. Třímístný doutník na dvou kolech jezdil s motorem z minoru až 120 km/h.
Dálník se dostal i do filmového týdeníku (1941). Coby dílo jedince vznikl legálně – na rozdíl od organizovaných prací v Chytrovně.
6 Fotogalerie

Jaroslav Frei

Zdeněk Vacek

Šéf Janečkovy zbrojovky, zahrnující i Jawu, poschovával Němcům pod nosem díly k výrobě 8200 motocyklů a 700 aut. JUDr. Jaroslav Frei pro svobodnou vlast zajistil i desetitisíce ložisek a stovky tun strategických surovin. Zároveň vyreklamoval z totálního nasazení stovky zaměstnanců. Před zatýkajícími estébáky utekl v říjnu 1949 do Kanady.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!