Fotografie z titulní strany chystané knihy dlouholetého fotoreportéra časopisu Reflex, která se bude jmenovat Jan Šibík – 1989

Fotografie z titulní strany chystané knihy dlouholetého fotoreportéra časopisu Reflex, která se bude jmenovat Jan Šibík – 1989 Zdroj: Jan Šibík

„Nejsem si jistý, zda to je v pondělí, nebo v úterý po 17. listopadu 1989,“ datuje dobu vzniku fotografie Jan Mihaliček. Na snímku zachyceném před kavárnou Slavia oslavuje čerstvě nabytou svobodu skupina přátel ve staré felicii: za volantem nepříliš viditelná majitelka automobilu, dnes interiérová designérka Alice Kovácsová, vepředu (s knírkem) sochař Jaroslav Róna, pod jeho ramenem režisér Tomáš Vorel, vedle manažerka skupiny Laura a její tygři Marie Šůchová, nad nimi tanečník a choreograf Petr Záveský a vzadu na kapotě sedící Kateřina Lokvencová a Patrik Fejfar.
„Fotografie, která vyšla ve francouzských novinách, myslím, že to byl deník Libération, ukazuje, jak všechno 17. listopadu na Albertově začínalo,“ vzpomíná fotograf Tomki Němec, mimo jiné autor velké fotografické publikace o Václavu Havlovi
„Sedmnáctý listopad 1989, pár minut po příchodu na Národní třídu, v době, kdy už byl uzavřen průchod směrem k Václavskému náměstí,“ zařazuje tuto momentku její autor Radovan Boček, tehdejší student fotografie FAMU. Snímek byl následně vystaven na několika výstavách v Praze, ve Vídni, Štrasburku, v Norimberku, ve Štýrském Hradci a v dalších místech. A je mimo jiné ve sbírkách Musea Lausanne či Musea Ludwig v Kolíně nad Rýnem i jinde.
„Říkám jí Dělníci a studenti,“ popisuje Karel Cudlín zásadní moment sametové revoluce, kdy spolu z ČKD na Václavské náměstí vyrazili tamní dělníci a studenti pražských vysokých škol těsně poté, co ve vysočanské hale vypískali pražského tajemníka KSČ Štěpána
4 Fotogalerie

Co na Hradě neuvidíte

Marek Gregor

Možná si budete říkat, proč nyní – v červnu – zveřejňujeme fotky, které připomínají listopadové dění roku 1989 v Praze. Odpověď je jednoduchá: Boček, Cudlín, Mihaliček a Šibík se odmítli účastnit výstavy 1989: Pád železné opony v Letohrádku královny Anny v areálu Pražského hradu, kterou minulý týden zahajoval Miloš Zeman. Jejich kolega Tomki Němec, jehož fotografie z listopadu 1989 patří mezi ty vůbec nejlepší, ani nebyl osloven. Důvod je logický – jeho kritické postoje k dění na Pražském hradě jsou veřejně známy.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!