Youtubeři nejsou kamarádi, zakazovat je dětem však nemá smysl. Tohle by ale o nich měly vědět
Víte, jak se pozná, že jste staří? Podle toho, zda (ne)sledujete youtubery. Jen máloco tak přesně rozděluje společnost na ty, kteří to totálně nechápou, a na ty, pro něž je to běžné jako houska na (internetovém) krámě. Děti sledují youtubery, kteří radí, jak se nalíčit, jak hrát počítačové hry, co si oblékat, co pít, co jíst… Nejúspěšnější youtubeři to ovšem nedělají zadarmo. A tady by se dětem mělo dostat poučení: Ne všechno, co youtubeři propagují, je doporučení z čistého srdce. Něco je prostě placená reklama, někdy bohužel skrytá.
Pokud vaše ratolest sleduje youtubery, nepanikařte. Nejsme první generace, která nechápe záliby svých dětí. Navíc, ono to zase není nic tak nového. Reklamy v pořadech existují už dávno a různá televizní show měla a mají své specifické diváky, na které se zaměřují. Také reklamy v televizi jsou obvykle cíleny na určité skupiny lidí, kteří se právě v tu dobu dívají. Ostatně, znáte ranní televizní bloky s pohádkami pro děti a dobře víte, jaké reklamy mezi nimi běží.
Youtubeři se řídí v podstatě stejnou logikou. V jistém ohledu jsou ale opravdu značně odlišní. Zatímco televize do diváků pere zábavu, informace a reklamu tak nějak jednostranně, youtubeři jsou se svými diváky v mnohem užším kontaktu. Jednak díky moderním technologiím, které umožňují oboustrannou komunikaci, a jednak díky úzkému zaměření na určité téma. Navíc se se svými diváky setkávají na různých akcích.
Děti kvůli tomu mají často pocit, že youtuber je jejich kamarád. Mají pocit spřízněnosti. Youtuber na ně působí lidsky, autenticky. Takovému člověku pak snáz uvěří lecjaké doporučení. Bohužel neví, že youtuber může být spojený s firmou, která mu za doporučení platí.
Nemá smysl dětem Youtube zakazovat. Rozhodně má ale smysl o tom s nimi – pokud možno nenásilně – mluvit, vysvětlit jim situaci. Nečekejte ovšem, že bude stačit jeden rozhovor.
Jak Youtubeři vydělávají?
První možností pro youtubery, jak vydělat, jsou standardní reklamy, které se na Youtube u videí spouští. Youtuber netvoří jejich obsah (byť může zvolit, jaké reklamy se u jeho videí budou zobrazovat) a jde v podstatě o stejnou věc, jakou jsou reklamy televizní. Youtuber je na svém kanálu může nechat zobrazovat, pokud dosáhne alespoň 1000 odběratelů a vykáže nejméně 4000 hodin sledování v posledních 12 měsících. Část příjmů z těchto reklam jde právě i Youtuberovi. Výše celkové sumy logicky záleží na typu reklam, sledovanosti kanálu, zemi původu a podobně.
Druhou možností youtuberů, jak vydělat, je prodej různého zboží s potiskem loga či podoby youtubera – například oblečení, trička, hrníčky a podobně.
Třetí možností je pak placená spolupráce s firmami nebo v poslední době i s institucemi, která přímo ovlivňuje obsah videa youtubera. Ten produkt či sdělení ve svém videu buď přímo rozebírá, nebo ho jen tak zmíní, což je svého druhu skrytá reklama. A právě o tento způsob výdělku nám v tomto článku jde. Pojďme se na něj podívat blíže.
Spolupráce s firmami
Nemusí jít vždy přímo o peníze. Někteří youtubeři ve svých pořadech dělají reklamu elektronice či kosmetice výměnou za to, že ji dostanou zadarmo. Pokud tento fakt nezmíní, pak to lze považovat za skrytou reklamu.
Je to pochopitelné. Pokud youtuber vzbudí dojem, že produkt sám používá a netlačí ho na sílu, ale přirozeně, působí to lépe a má to větší efekt. Spokojeni jsou obě strany obchodu (youtuber i firma). Jediným nespokojeným pak může být malý divák, který uvěří ne úplně dobrému doporučení.
Problém pro youtubery nastává až v okamžiku, kdy propagují něco způsobem, který úplně neodpovídá realitě a ukáže se, že daný produkt má například škodlivé efekty. Příklad – aféra Bubbleology. Pamatujete na BubbleTea? Po barevném nápoji s kuličkami se mohli mladí utlouct. Byl to hit. Firma, která nápoj produkovala, do kampaně zapojila především právě youtubery. Ti ji ale propagovali často bez označení reklamy. Na základě pokynů a informací od firmy tvrdili, že je nápoj velmi zdravý. Jenže pak se ukázalo, že to tak úplně není. Youtubeři se dostali pod obrovský tlak a postupně šli s barvou ven.
Do jisté míry se dá říct, že tahle aféra měla i jistý pozitivní efekt – youtubeři si začali dávat větší pozor. To ale neznamená, že všichni už teď hrají “narovinu”.
Výdělky youtuberů
Youtubeři zpravidla začínají jako amatéři. Zkouší, co funguje, k výdělkům se propracují až časem. Když to jde dobře, vydělají si ale víc, než kdyby zvolili nějaké běžné povolání. V Česku je tak už několik desítek youtuberů, kteří si za rok vydělají v hrubém přes milion. Někteří z nich i hodně přes milion.
Stát se youtuberem může chtít i vaše dítě. Nemusíte se hned děsit. Dřívější generace měly za modly sportovní nebo rockové hvězdy, dnes frčí youtubeři. Není to důvod ke kategorickému zákazu, ale je to rozhodně o důvod víc o tom s dítětem mluvit.
A mimochodem, loni americký časopis Forbes označil za nejvýdělejčnějšího youtubera světa sedmiletého Ryana, který si vydělal odhadem 22 milionů dolarů.
Rady závěrem
Vraťme se na začátek. Youtubeři symbolizují určitý předěl mezi generacemi. Rodiče často nemají zájem o tom mluvit, protože youtuberingem vyloženě pohrdají. Chyba. Chce to trochu pochopení.
- Vyslechněte si, co dítě na youtuberech vlastně zajímá.
- Vzpomeňte si, že i vy jste jako děti měly zájmy, které rodiče nechápali. Zkuste se pomocí vzpomínky vžít do pohledu vašeho potomka, až potom se ho pokuste usměrnit či stanovit mantinely.
- Pokud syn či dcera propadne sledování youtuberů natolik, že ztratí zájem o své ostatní koníčky, je třeba zasáhnout tvrdě, protože to už značí závislost, jinak je nejlepší se dohodnout na pravidlech (v závislosti na věku dítěte) – kolik času youtuberům věnuje a na co se bude dívat (pozor na videa oslavující vandalismus).
- Podívejte se na pořad, které vaše dítě sleduje a řekněte mu, co vás na tom zaujalo (získáte tím pozornost) a upozorněte ho na rizika (viz výše). Vysvětlete potomkovi, proč youtuber propaguje to či ono a jak to celé funguje.
- Zvýšenou pozornost věnujte dítěti, které samo zkouší natáčet videa a dávat je na Youtube. Rozhodně by to nemělo být příliš osobního, natož intimního rázu.
- Pokud dítě nepropadne závislosti, nezakazujte, mluvte, chápejte, vysvětlujte.
- Neomezujte se jen na Youtube. Mnohem větší popularitu teď má Instagram, kam se řada youtuberů také přestěhovala.