Na elektroauta přejdou nakonec všichni
Elektromobilita – slovo, které se pomalu, ale jistě stává součástí našeho každodenního života. Na situaci, která kolem současnosti a budoucnosti prodeje aut na elektropohon panuje na tuzemském trhu, se Reflex zeptal Františka Mühlfeita, ředitele prodeje a marketingu dodávkových vozidel firmy Mercedes-Benz v České republice.
U firmy Mercedes-Benz jste už 25 let. Jaký je váš názor na rozvoj elektromobility, který se v posledních letech odehrává?
Ten vývoj je daný legislativou v Evropské unii i v České republice. Není to ale úplně přirozená evoluce, tak jak bývá u automobilů nebo u jiných technologických odvětví zvykem. Je totiž do značné míry urychlena novými emisními limity, které jsou jasně nastavené na 10 let dopředu, a my jsme nuceni se jim přizpůsobit. Změna by sice nastala tak jako tak, ale pravděpodobně v mnohem delším horizontu, tudíž bychom na ni byli připraveni lépe. Tedy především, co se týká dobíjecí infrastruktury.
Je v elektromobilitě rozdíl mezi vývojem situace u nás a ve zbytku Evropy?
Emisní cíle jsou platné pro celou Evropu. Rozdílná situace je daná především dotačními tituly jednotlivých zemí. U nás byl dotační program připravený už na konci minulého roku a byl předpoklad, že se v průběhu letoška spustí. Bohužel s ohledem na situaci, kdy vláda samozřejmě řeší jiné priority, jiné výdaje, se tak ještě nestalo. Na firemním trhu je přístup všude velmi podobný, protože po celé Evropě fungují nadnárodní firmy. Diference se u nás týká hlavně privátního sektoru, který plánovaná podpora hodně ovlivňuje. Pro českého zákazníka vypadá v současné době pořízení a provoz elektrického auta na první pohled velmi draze. Ale vždycky jakákoliv nová technologie a investice vyvolávají u lidí řadu otazníků a většinou kalkulují jenom vstupní náklady. Nicméně je to podobné jako například u fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla – ti, kteří do toho zainvestovali, nakonec zjistili, že počáteční výlohy se jim vrátily mnohem dřív, než počítali. Nicméně je to důvod, proč spousta privátních klientů nákup elektrického vozidla odkládá.
Když mluvíte o rozdílu v dotacích, jak to vypadá v jiných evropských zemích?
U nejbližších sousedů, v Rakousku a Německu, se dotace podle typu auta pohybují v přepočtu kolem dvou set tisíc korun. Je to odstupňované dle velikosti auta, jeho pořizovací ceny atd. A pak jsou k tomu přidružené i nějaké daňové úlevy. V některých spolkových zemích Rakouska ta podpora může činit až dvojnásobek, tedy asi čtyři sta tisíc korun.
Jaký je podle vašich zkušeností nejmarkantnější důvod pro pořízení elektromobilu? Je asi i rozdíl u firemní a privátní klientely…
Firemní klient v našem byznysu má auto velmi často jako pracovní nástroj. Hlídá si náklady po celou dobu životnosti auta, sleduje i provozní výdaje a zůstatkovou hodnotu. Firmy mají svoje interní cíle, jak snížit uhlíkovou stopu, a na nich začínají pracovat už dnes. Část naší klientely, jež se věnuje rozvážkovému provozu, navíc zjistila, že elektroauto je pro jejich způsob provozu mnohem vhodnější a ve finále i ekonomičtější. U privátního sektoru hrají velkou roli emoce. I tady si sice zákazník auto pořizuje, protože ho potřebuje, ale zároveň z něj chce mít radost. Privátní zákazníci si často elektrifikované auto kupují, protože vědí, že nevypouští žádné lokální emise. Často se jim líbí i tichý provoz, jednoduché ovládání a snadná údržba.
Otázkou nejvíce spojenou s rozvojem elektromobility jsou tedy už zmíněné dobíjecí stanice?
Nejenom v České republice rozvoj infrastruktury pokulhává za tím, jak automobilky zásobují trh novými elektrickými modely. A to je věc, která z mého pohledu rozvoj elektromobility nejvíc brzdí a komplikuje. Protože většina automobilek, včetně naší, produkty na trhu už má, většina firemních zákazníků už si i ta auta odzkoušela a jsou s nimi spokojeni. Dokonce si spočítali i náklady a i z tohoto hlediska je všechno v pořádku. Chybí jen ta infrastruktura.
Jaké jsou v současné době čekací lhůty na vaše auta?
Řádově se pohybujeme od čtyř do osmi měsíců. Hodně záleží na období, kdy si auto objednáváte. Nicméně si myslím, že je tato doba stále v rozumných mezích. Když někdo plánuje nákup auta s dostatečným předstihem, jsme schopni ho uspokojit.
Kdo v současné době je a kdo by se měl nebo mohl stát vaším zákazníkem?
Kdybych to měl spočítat, tak převahu, co do počtu prodaných kusů, tvoří fleetoví zákazníci. Především ti, kteří se živí rozvážkovým provozem. Pokud se budeme bavit, kdo by to měl být, tak v podstatě všichni… Protože směr je jasně nastavený: ve střednědobém horizontu se blíží zákaz prodeje spalovacích motorů a na elektroauta budeme muset přejít všichni.
Používáte elektrifikovaný vůz?
Já jsem zatím tak napůl cesty: už dva roky používám jako služební vozidlo plug-in hybrid čili nafta a elektřina. Je to takový ideální kompromis. Všechna popojíždění po městě zvládnu čistě na elektřinu, ale díky naftě jsem zároveň dostatečně flexibilní, protože potřebuji hodně cestovat. Tudíž není problém ujet i 1000 kilometrů na jeden zátah. Věřím ale, že se brzo přepnu do plně elektrického auta.
Čím vyniká vaše značka v porovnání s konkurencí?
Soudě podle zpětné vazby zákazníků je to především spolehlivost a serióznost. To se netýká jen produktu, ale i následného servisu a služeb po celou dobu provozu auta. Zákazníci vědí, že se na nás můžou kdykoliv a odkudkoliv obrátit s řešením problémů, a to po celé Evropě. Serióznost zase spočívá v našich nabídkách – nenajdete v nich žádné kličky a nabídky jsou platné v celé republice. Zákazníci v hojné míře využívají servisní smlouvy, kde se jim na mnoho let zavážeme, jaké budou celkové náklady na opravy a údržbu. A když se podívám na čísla dodávkového trhu na poli elektrických aut, více než polovina registrací v České republice je připisována značce Mercedes-Benz, což hovoří samo za sebe.
Jaké novinky chystáte na nejbližší dobu?
Už v příštím roce začneme prodávat plně elektrické vozidlo Citan a úplně nový model rodinného vozidla EQT. Zajímavé změny se budou týkat v podstatě celého našeho produktového portfolia – nové stupně výbav a samozřejmě technická vylepšení. To se v příštím roce nevyhne žádnému modelu.
Jaké změny lze očekávat v dlouhodobějším horizontu v reakci na přísné emisní limity jak pro osobní auta, tak i pro dodávky? A jakým směrem se Mercedes-Benz bude ubírat?
Očekávat lze zásadní proměnu celého produktového portfolia. V podstatě každý rok přijde na trh nový, plně elektricky poháněný model. Další věc je, že se na to společně s dealery intenzívně připravujeme, abychom byli schopni velmi rychle auta také servisovat. Musíme být schopni akumulátor rychle opravit, popřípadě vyměnit, pokud nebude z jakéhokoliv důvodu plně funkční. Jde v podstatě nejenom o to, auta vyrobit a umístit na trh, ale také se o ně následně postarat, umět je servisovat a potom i ekologicky zlikvidovat.