Ondřej Holický (vlevo) a Martin Vondrák

Ondřej Holický (vlevo) a Martin Vondrák Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Rozhovor s Martinem Vondrákem a Ondřejem Holickým: Chceme být co nejblíže klientům

Daniel Baret

Když se potkáte s Martinem Vondrákem a Ondřejem Holickým z agentury Vondrák&Heisig, máte pocit, že jsou to mladí muži „odvedle“. Vyhýbají se nabubřelým korporátním frázím, a jak několikrát opakují, „nejdůležitější je náš velmi blízký vztah s klienty, který je založený na osobním kontaktu“. To zní dobře. Ale daří se to?

„Motivace pro založení vlastní agentury byla před lety jednoduchá, chtěl jsem svůj čas investovat do klientů, a ne do vyplňování reportů a tabulek. Neváhali jsme a skočili do toho rovnýma nohama,“ vysvětluje Martin Vondrák, proč odešel z bývalých zaměstnání a dělají s kolegy „na sebe“. Jak k tomu dodává, nikdy toho nelitoval. „Pořád jsem vymýšlel nějaké projekty, začal jsem portálem na prodej lístků do divadla, pak jsme s Ondrou prodávali řemeslná piva, ale vždy mě zajímalo a bavilo to dělat po svém. Vadilo mi být závislý na rozhodnutí jiných lidí. Radši udělám chybu sám, sám jsem pak za to zodpovědný a sám musím chybu napravit,“ říká Vondrák.

K určitému zlomu došlo na konci roku 2018. Martin Vondrák se potkal s Petrem Škutinou, country managerem jihokorejské automobilky SsangYong pro český a slovenský trh. Místo poklidných oslav vánočních svátků dali dohromady strategii prodeje těchto aut a v lednu 2019 s ním v obou zemích začali.

„Ohlas k samotným vozům byl pozitivní. Za první rok, tedy v roce 2019, se nám v Česku a na Slovensku podařilo prodat 173 aut. Z dnešního pohledu je toto číslo úsměvné, protože prodeje jsou dnes řádově vyšší. Ale další rok přišel covid a většina automobilek a prodejců začala šetřit. Peníze na marketing se snižovaly, ale my jsme šli opačnou cestou. Znásobili jsme investice do marketingu a pomohli celé dealerské síti přežít covid. Jak se ukázalo, byla to dobrá strategie,“ popisuje situaci před několika lety Ondřej Holický.

A výsledek?

K dnešnímu dni je na silnicích v České republice a na Slovensku více než 10 000 aut této značky.

 

Jak postupovat

Jenže samotný korejský název SsangYong je pro evropského zákazníka poměrně složitý. Co s tím? Navíc v zemi, která je automobilovou velmocí a kde rozhodující hráči na globálním trhu, jako Volkswagen, Toyota a Hyundai, mají vlastní výrobní závody?

„Na začátku jsme se rozhodli naučit zákazníky vnímat značku SsangYong zapamatovatelnými názvy jednotlivých modelů. Jako první byl Rexton, vlajková loď automobilky, v druhé řadě objemový model Korando, který dnes běžně potkáváte na našich silnicích,“ vysvětluje Martin Vondrák.

„Po celou dobu samozřejmě komunikujeme i samotný název SsangYong, pro zajímavost v překladu Dva draci. Ale i po téměř pěti letech vnímáme, že názvy modelů zákazníci vysloví bez problémů oproti názvu samotné automobilky,“ doplňuje Ondřej Holický.

Oba se shodují, že vedle marketingu, což je jeden ze tří hlavních pilířů uvedení nové automobilové značky na trh, jsou zásadní produkt a sklad vozů. Díky skvělé práci zástupce importéra Petra Škutiny se v těchto dvou oblastech daří. Zákazníci pozitivně vnímají neustále se rozšiřující dealerskou síť, což napomáhá prodejům a zvyšuje dostupnost servisu.

„Vzhledem k rozpočtu na uvedení automobilky jsme šli odlišnou cestou než konkurence. Jeho značnou část jsme investovali do on-line marketingu. Bylo na nás vymyslet správnou strategii a taktiku, jakým obsahem na internetu oslovit zákazníky. Další nemalá část šla do podpory médií, která mají nemalý podíl na prezentaci našich modelů pro širokou veřejnost. Zde skvěle zafungovala naše mantra, a sice, že naše vozy poskytují atraktivní poměr ceny a hodnoty. A nejen podle automobilových expertů a kritiků má dnes SsangYong u nás moc dobrou pověst,“ říká Martin Vondrák.

„Dokážeme velmi pružně reagovat na požadavky klientů, často v řádu pár hodin. Fungujeme jako start-up, velmi rychle, efektivně a také efektně. To nám přináší úspěchy,“ popisuje práci agentury Holický.

„Naší předností pořád zůstává velmi silná strategie šíření informací v on-line prostředí, kde možní zákazníci najdou odpovědi na všechny otázky. Proto musíme informace chytře nasazovat, musí být perfektně zaměřeny a to přispívá k budování pozitivního povědomí o značce jako takové,“ říká Martin Vondrák.

Zkušenosti z automotivu aplikují i na klienty z dalších segmentů. To, co je standardem více než 20 let v oblasti prodeje nových vozů, se dá výborně použít například do odvětví agroprůmyslu. Systém importéra a autorizovaných prodejních míst z obou těchto oblastí má více společných jmenovatelů, jako například brandbuilding nebo potřeba jednotné vizuální komunikace designu.

Co dál?

A jaký mají Martin Vondrák a Ondřej Holický pracovní sen?

„Řeknu to s trochou nadsázky. Chtěl bych mít na horách srub, v něm pípu a hezký stroj na kávu a chtěl bych řídit agenturu z takového místa. Ale to je pouze sen,“ říká s úsměvem Martin Vondrák.

Ondřej Holický kdysi studoval filologii, zajímal se zejména o Itálii a lákala by ho práce pro značky, jež by souvisely s italskými potravinami.

Zatím se ale oběma líbí startupový náboj jejich agentury, v níž je rodinná atmosféra a vztahy s klienty jsou blízké. „Pravdou je, že co máme vlastní agenturu, se každý den těším do práce,“ říká jako pointu Martin Vondrák.

Jak se to projevuje například při prodeji korejských aut SsangYong, už musí posoudit zákazníci.