Jiří Voskovec: Americký příběh slavného českého herce
Čtyřicet let od chvíle, kdy zemřel český komik, literát a spolutvůrce her Osvobozeného divadla Jiří Voskovec (19. 6. 1905 – 1. 7. 1981) už nikdo nepochybuje o jeho dalekosáhlém významu pro naši kulturu. Jenže je tu ještě další, neméně zajímavý pán: George Voskovec, velký herec charakterních rolí na americkém divadle i pokorný odevzdávač štěků v béčkových snímcích, vzniklých za branami Hollywoodu – tedy v Holých Vodách, jak V + W filmařskému ráji přezdívali.
Je léto roku 1952. V moskevské věznici Lubjanka proběhla noc zavražděných básníků – poprava třinácti význačných židovských intelektuálů, které zločinný stalinský režim křivě obvinil z vlastizrady. Také českoslovenští poskoci Kremlu se pod dohledem Velkého bratra připravují na krvavou frašku, v niž se v listopadu promění vykonstruovaný proces s Rudolfem Slánským. Skvělý herec Jan Werich točí v Praze pro rozhlas pohádky, nic jiného ho dělat nenechají, přestože si o rok dříve zkusil u vrchnosti šplhnout pseudohistorickou filmovou agitkou Císařův pekař – Pekařův císař. Jeho celoživotnímu kamarádovi Jiřímu Voskovcovi se z toho za oceánem dělá špatně. Nemá ale čas přemýšlet o věcech, které nechal za sebou: musí se ohánět, aby měl ve svém aktuálním bydlišti, Novém Yorku, na nájem a elektřinu.
Bere proto roli doktora Franze Hueblinga ve filmu noir Aféra v Trinidadu (Affair in Trinidad). V bijáku, jenž vydělá milión dolarů, sekunduje plnokrevné Ritě Hayworthové. Tím začíná nová, zámořská kariéra jeho druhého já: charakterního hollywoodského herce jménem George Voskovec. Zlé hlasy tvrdí, že protagonista předválečného Osvobozeného divadla v Americe zase tak moc neuspěl. Je to nespravedlivý soud. Na člověka, jenž se na dráhu světové star nikdy nepřipravoval a do ciziny byl de facto vržen násilím, ušel úctyhodnou cestu. Některé monology z anglicky mluvených snímků, v nichž účinkoval, znějí i dnes nebývale jistě.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!