Arthura Leeho, Forresta Gumpa hippie popu, napodobovali Jimi Hendrix i Jim Morrison

Arthura Leeho, Forresta Gumpa hippie popu, napodobovali Jimi Hendrix i Jim Morrison Zdroj: Michael Putland / Getty Images

Album Forever Changes bylo v domovském L.A. zjevením
Kapela Love nahrála tři alba (Lee ve výklenku, Echols druhý zleva, MacLean úplně vpravo)
2
Fotogalerie

Arthur Lee: Pil jako duha, bral drogy, seděl. V novém miléniu ale povstal jako Fénix

Adam El Chaar

Bez jeho přímluvy by se ředitel nahrávací společnosti Electra Records Jac Holzman nepřišel podívat na Doors, nenabídl by jim smlouvu a oni by se možná neproslavili. Jimimu Hendrixovi dal první džob v nahrávacím studiu a on okopíroval jeho styl oblékání. Nějakou dobu s ním v kapele hrál i pozdější vrah z Mansonovy sekty, Bobby Beausoleil. ARTHUR LEE (7. března 1945 – 3. srpna 2006) kolem sebe podobně jako Manson šířil gangsterský vibe, v kapele muselo být po jeho. Dovedl být vřelý a štědrý, ale i protivný a arogantní.

Byli jsme jiskrou Sunset Stripu, která zažehla požár, pochválil svou kapelu Love, mezi níž a sebou nečinil rozdíl. Love byli v Kalifornii druhé poloviny šesté dekády šedou eminencí. Jejich (tehdy nedoceněným) vrcholem bylo ikonické album Forever Changes z listopadu 1967.

„Dnes si tu dobu romantizujeme. Pamatuju, jak jsme tehdy byli vyděšení k smrti, že budou potřebovat víc těl pro válku ve Vietnamu a odvezou nás někam do bohem zapomenuté džungle. Všude bylo násilí a podtext nespokojenosti,“ nastínil odvrácenou stranu zlatých šedesátých v USA zakládající člen Love Johnny Echols v rozhovoru pro Guardian v červenci 2022. Letos v létě odjel s Love Bandem na turné po Británii. „Je taková poptávka, že jsme se rozhodli hrát dál a dál, dokud nás lidi nebudou chtít ani vidět. Představíme úžasnou verzi Forever Changes. Zavřete oči a jako byste poslouchali tu nahrávku,“ zval sedmasedmdesátiletý nezmar fanoušky v červnovém rozhovoru pro Classic Rock.

Z porodnice do studia

Arthur Lee se narodil 7. března 1945 v Mekce country, v Memphisu v Tennessee, učitelce s afroamerickou a indiánskou krví Agnes Porterové a bílému kornetistovi Chesteru Taylorovi. Pod jeho vlivem si chlapec už od útlého věku broukal jazz a blues. Chester byl bohém a o rodinu se moc nestaral. Když bylo Arthurovi sedm, matka sbalila kufry a s chlapcem se přestěhovala do pomerančového Los Angeles. V roce 1955 se vdala za zodpovědnějšího dělníka Clintona Leeho, který jejího syna v roce 1960 adoptoval. Arthur byl skvělý sportovec, vynikal v basketbalu a rád se věnoval zvířatům. A samo­zřejmě hudbě – nejdřív hrál na akordeon a varhany, později přidal kytaru, bicí a další nástroje, na něž se učil prostým od­poslechem.

Do Los Angeles ho z Memphisu s rodinou následoval afroamerický kamarád od kolíbky Johnny Echols, který v šestnácti vyrazil do Liverpoolu jako doprovod rokenrolového průkopníka Little Richarda. Když ho Lee na středoškolském bále viděl křepčit na pódiu – a pod pódiem ječící fanynky –, o svém dalším směřování neměl pochyb. Rokenrol v té době vystrkoval růžky. Leemu podobně jako Chucku Berrymu učaroval Booker T. A také první kapela, jež přinesla psychedelii do main­streamu – Byrds. Ukázali, že rokenrol nemusí být jen akční, ale snese i pořádnou dávku snění.

Plnoletost oslavil debutem v nahrávacím studiu, kde se svou kapelou L.A.G.’s (Los Angeles Group), do které zlákal i Echolse, nahrál píseň Ninth Wave (Devátá vlna). Zpočátku to L.A.G.’s po vzoru Beach Boys zkoušeli se surf rockem. Podobně jako jejich frontman Brian Wilson si Lee úspěšně přivydělával prodejem písní.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!