Start letadla ČSA LI-2 z Ruzyně do Bratislavy v roce 1953

Start letadla ČSA LI-2 z Ruzyně do Bratislavy v roce 1953 Zdroj: ČTK / Tachezy Jan

Pražské letiště v Ruzyni v roce 1953
Kyvadlová letecká doprava mezi Prahou a Mariánskými Lázněmi 30. července 1950 pro návštěvníky IV. mezinárodní ploché dráhy motocyklů
Plakát
29. ledna 1960 odstartovalo z Prahy k slavnostnímu letu do Bratislavy nové čtyřmotorové turbovrtulové letadlo ČSA IL-18 Moskva. Dosavadní dobu letu z Prahy do Bratislavy to zkrátilo z 80 na 45 min.
Odbavování cestujících v Bratislavě v 50. letech
6 Fotogalerie

ČSA byly výkladní skříň i rodinné stříbro naší země. Co stojí za pádem kdysi slavných aerolinií?

Jiří Štefek

Patřila mezi „rodinné stříbro“ naší země a její letadla se pomyslně dotýkala hvězd. Společnost ČSA (nejdříve Československé státní aerolinie, později České aerolinie) náležela mezi pět nejstarších aerolinií planety a byla jakousi výkladní skříní naší země. Za svoji více než stoletou historii tak šířila dobré, nebo spíš to lepší jméno Československa a později i České republiky po velké části světa. Tato epocha však poslední říjnovou sobotu definitivně pohasla a stroje společnosti ČSA navždy ztratily výšku. Hrdý slogan „Fly OK – Fly ČSA“ se tak jednou provždy stal součástí historie.

Kulisy onoho pozdního sobotního večera 26. října byly melancholicky posmutnělé, až patetické. Jako na pohřbu. Na vyhlídkových valech nedaleko pražského Letiště Václava Havla nebo přímo v samotné letištní hale se sešly stovky lidí, aby byly přítomny definitivní tečce za historií slavného a kdysi prestižního leteckého dopravce. Byla to pestrá směsice lidí s různým vztahem k této společnosti – bývalí zaměstnanci, tradiční cestující s touto značkou či jen milovníci létání. Mezi přítomnými se mísilo dojetí, vzpomínky, hrdost, ale i vztek na vládu či manažery společnosti za to, kam tuto značku dovedli nebo nechali dojít.

Posledním letem a pomyslnou labutí písní ČSA byl večerní spoj vypravený z pařížského letiště Charlese de Gaulla. Ono už moc na výběr vlastně ani nebylo. Paříž totiž byla jedna z mála posledních destinací, která společnosti – jež v dobách své největší slávy létala přes Atlantik či překračovala rovník – v jejím letovém řádu zbyla. Obdobně hrozivé to bylo i při srovnání někdejšího a současného počtu letadel. Z kdysi početné flotily, jež podle statistik Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) v roce 1967 čítala 75 strojů (!), už společnosti v okamžiku jejího definitivního konce zůstávala jen dvě letadla.

 

Zpožděný poslední let

Je poněkud symbolické a možná i trpké, že poslední a zcela vyprodaný let přistál na ruzyňském le­tišti se zhruba padesátiminutovým zpožděním. Cestujícím to však vůbec nevadilo, protože velká část z nich si koupila letenku jen proto, že si přála cestovat posledním letem s kódovým označením linky OK. Za pár dní či týdnů třeba poletí úplně stejným letadlem, budou na něm stále barvy či nápis České aerolinie, ale kódové označení OK už nahradí QS. Detail, řekl by nezúčastněný člověk. Ale hodně podstatný.

Načasování „úředního“ zániku společnosti ČSA jako leteckého dopravce na konec října však nebylo náhodné. V sobotu 26. října totiž končila platnost takzvaného letního letového řádu a od prvních minut následujícího dne vstoupil v platnost letový řád nový. Nicméně aby konec tradiční a kdysi slovutné společnosti nebyl jen tuctovou zprávou u příležitosti změn v seznamu leteckých spojů, bylo vše potřeba náležitě ocukrovat vznešenými frázemi. „V rámci holdingového uspořádání se ČSA stanou řídící společností s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz celé skupiny bude zajišťovat společnost Smartwings a její dceřiné společnosti na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu skupiny s využitím synergických efektů společností České aerolinie a Smartwings s cílem zvýšení produktivity při současném zachování obchodních značek ČSA a Smartwings,“ oznámila společnost na svém webu.

Pokud se člověk oprostí od pocitové symboliky, ale i marke­tingového ptydepe, jímž byla tato zpráva napsána, zjistí, že se toho vlastně moc nezměnilo. Někdejší linky ČSA budou pokračovat dále pod jiným leteckým dopravcem a zřejmě i ve stejný čas. Nabídka těchto letů bude vystavena stejné konkurenci jako dosud, tedy kdy pro většinu cestujících bude důležitá cena letenky, čas odletu a další podmínky ze strany do­pravce. Ostatně i přes zánik ČSA jako dopravce je možné na webových stránkách této obchodní značky stále kupovat letenky do řady míst.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!