Pro plavbu po moři v CHorvatsku jsou nutné kapitánské zkoušky. Zážitek ale pak je jedinečný.

Pro plavbu po moři v CHorvatsku jsou nutné kapitánské zkoušky. Zážitek ale pak je jedinečný. Zdroj: CK Travel Family

Češi jsou třetí nejčastější zahraniční „námořníci“ v Chorvatsku. Je jich skoro 40 tisíc

red

Po Němcích a Rakušanech jsou Češi třetí největší skupinou zahraničních rekreačních „mořeplavců“ v Chorvatsku a jejich podíl na celkovém počtu se pohybuje kolem 15 %. Pro plavbu po moři jsou ale nutné kapitánské zkoušky.

„Příslušné oprávnění by měl mít i ten, kdo se plaví po moři i s menším motorovým plavidlem. Složení zkoušky není nijak komplikované a Češi to běžně zvládají,“ říká Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family, která se specializuje na Chorvatsko. Podle ní chorvatské úřady s ohledem na bezpečnost a intenzitu lodního provozu oprávnění stále více kontrolují. Týká se to překvapivě i  vodních skútrů; takzvané jet-ski jsou stále populárnější a díky vyššímu výkonu motoru mohou spadat do kategorie plavidel s vyšším než základním výkonem motoru. 

Tři základní úrovně oprávnění Úroveň kapitánských zkoušek a rozsah oprávnění se podobně jako u silničních vozidel dělí do skupin.  Prázdninovými mořeplavci jsou nejvíce využívány skupiny A, B a C. Hlavními parametry pro stanovení rozsahu oprávnění jsou přitom délka plavidla, výkon motoru a vzdálenost od pobřeží, do které příslušné oprávnění umožňuje plavbu. U oprávnění A se jedná o plavidla do 7 metru délky s motorem o výkonu do 15 kW (20 koní), skupina B se týká lodí s vyšším výkonem (nad 15kW) a délkou plavidla do 12metrů, v případě skupiny C dává oprávnění řídit větší plachetnici nebo katamarán (držitel může jezdit i jako tzv. skipper, tedy kapitán, který má povolení pro komerční přepravu dalších osob). Rozdíl je také v tom, že oprávnění skupin A a B se vydávají na časově neomezenou dobu, zatímco u skupiny C se držitel musí znovu žádat každých 5 let a získání je podmíněno i úspěšným absolvováním zdravotní prohlídky.

Zkoušky se dají složit v Chorvatsku, ale i v Česku

Základní informace pro přihlášení ke zkouškám jsou na stránkách chorvatského Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury. Odpovědným úřadem, u kterého se pak zájemce přihlašuje ke zkoušce, je tzv. Kapitánský úřad (Lučka kapetanija), který má své kanceláře v hlavních přístavních městech na chorvatském pobřeží: Pula, Rijeka, Senj, Zadar, Šibenik, Split, Ploče, Dubrovnik, ale také například i v Záhřebu. Zkouška je zpoplatněná, jeden pokus stojí v přepočtu přibližně 1500 Kč a probíhá ústní formou. Během zkoušky se ověřují znalosti z teorie. Mírnou komplikací může být to, že zkouška je v chorvatštině (v ní jsou i oficiální skripta), nicméně během ústní zkoušky pak zkušební komise připouští komunikaci v angličtině. Po úspěšném složení zkoušky, vydá ve lhůtě do 30 dnů příslušný úřad řidičský průkaz. Praktická zkouška ze samotné plavby v Chorvatsku součástí zkoušky není, na tu ale může zájemce narazit v případě složení zkoušek v ČR.

Před plavbou se přihlaste na kapitanát

Každý, do se v Chorvatsku chce plavit po moři, by měl nejprve dojít na příslušný kapitanát. Tady se přihlásí, a pokud si například přiváží plavidlo z Česka, zaplatí zde i poplatek za vinětu. Přihlášení na kapitanátu je určitě jednou z povinností, kterou je třeba vykonat a není radno ji podcenit. Už kvůli dalším informacím a celkové legalizaci plavební činnosti.