D11 aneb jak nepostavit dálnici. A jsou dálnice v Česku vůbec dokončitelné?
Dám vám hádanku: Je to nedostavěné, i když se to začalo stavět už v roce 1978. I když je to nedostavěné, neustále se to opravuje. A dál se to nesmí stavět, i když to má stavební povolení. Co je to? Ano, hradecká dálnice D11. Stavbu dalšího jejího úseku minimálně na několik měsíců nově zastavilo hnutí Děti Země.
My východočeši dostáváme dálnici po kouskách, jako když se krájí salám. Ukrojí se kolečko a pak se teprve uvidí, kdy a jestli vůbec dostaneme další. Přitom nechceme nic zázračného. Chceme jen zkrácení doby jízdy a chceme dostat kamióny jedoucí do Polska nebo z Polska z vesnic a měst. Nekonečné proudy kamiónů jedou přímo skrz města Jaroměř či Náchod, která není jak rozumně objet.
Jenže dosud poslední úsek naší vysněné dálnice byl zprovozněn v roce 2008, tedy před neuvěřitelnými devíti lety. Od té doby ani ťuk. Proto když se nedávno začaly stavět zbývající čtyři kilometry nedokončeného úseku k Hradci Králové a na dalších úsecích k Jaroměři se začalo s archeologickým průzkumem s tím, že stavět se začne na konci letošního roku, mohli jste ve východních Čechách slyšet hlasité bouchání špuntů. Vždyť už tomu nikdo nevěřil.
Minulý týden se ukázalo, že stavět se letos nebude. A možná ani příští rok. Hnutí Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu z Brna totiž podalo rozklad. Děti Země opakují svou taktiku z D1. Napadly rozhodnutí o stavebním povolení v celém rozsahu. V rozkladu žádají přezkum všech již vydaných závazných stanovisek všech dotyčných orgánů. Například hradeckého magistrátu, ministerstva životního prostředí, ale také ministerstva obrany nebo Drážního úřadu.
Zatím tedy z D11 sjíždíme nedaleko vesnice s výmluvným názvem Pohřebačka. Tedy sjíždíme – prostě jedeme po dálnici a najednou stojíme na vedlejší silnici a dáváme přednost, abychom se následně zařadili do kolony.
Nejhorší je, že podobné příběhy vidíte po celé republice. Děsivá, neustále ucpaná cesta na Benešov, dálnice D1 nebo D8. Každý má svou Pohřebačku…
Co požadují Děti země? Jaká je podstata problémů výstavby komunikací v Česku? A proč je ve stávajícím systému dálniční síť prakticky nedokončitelná? Čtěte v novém Reflexu.
Reflex 31/2017|