Žena pod vlivem

Žena pod vlivem Zdroj: KVIFF

Žena pod vlivem: Mabel není blázen. Mabel je zvláštní. Vůbec nevím, čeho je schopná

Vojtěch Rynda

„Mabel není blázen. Mabel je zvláštní,“ vysvětluje předák party dělníků Nick spolupracovníkovi, proč nezavolá manželce, že kvůli práci nepřijde včas domů. „Mohlo by ji přejet auto. Mohla by zapálit barák. Vůbec nevím, čeho je schopná.“

Mabel je žena pod vlivem. Ne alkoholu, i když dokáže vypít trojitého panáka whiskey Sea­gram’s na ex. Nikdy se neřekne, čím přesně trpí, ale její poryvy nálad děsí všechny okolo – rodinu, přátele, člověka, jenž k ní domů přivede děti na narozeninovou oslavu, i Nickovy parťáky, kteří po noční šichtě přijdou na špagetovou hostinu, což je scéna až nesnesitelně smutná i krásná.

Žena pod vlivem je jeden z nejslavnějších filmů už tak legendárního scenáristy a režiséra Johna Cassavetese, průkopníka amerického nezávislého filmu, jenž své ikonické snímky často natáčel z honorářů za herecké výkony v komerčně úspěšných filmech – například v Tuctu špinavců nebo v Rosemary má děťátko. Žena pod vlivem je také jedním z deseti titulů, do kterých obsadil svou manželku Genu Rowlandsovou. Ta coby Mabel předvádí výkon, nad nímž zůstávají ústa dokořán: emocionálně létá ode zdi ke zdi, chvíli je milující manželkou a přívětivou hostitelkou, aby se lusknutím prstů změnila v neřízenou střelu, vznáší se na obláčku mateřské lásky a jindy zase podkle­sává pod tíhou nejistot a úzkostí.

Cassavetes jí dává spoluhráče i protihráče ve svém oblíbenci Peteru Falkovi v roli milujícího, trpělivého, ale i frustrovaného a italsky vznětlivého Nicka. Obklopuje pár dlouhou řadou vedlejších postav, často v podání svých příbuzných. Vypjatou dynamiku v rodině Long­het­tiových pak líčí prostřednictvím dlouhých konverzačních scén, jež se pohybují na tenkém ledě a většinou se bolestně zvrhnou v (pečlivě režírovaný) chaos.

K sevřené intenzitě filmu přispívá i to, že se většina děje odehrává uvnitř jediného domu v Los Angeles. Snímek vznikal za minimální peníze téměř na koleně, členové štábu často zastávali devatero řemesel: drama o bláznivé ženské ve středním věku nechtěl nikdo „soudný“ financovat.

Podle anotace z roku 2004, kdy ve Varech běžela v rámci retrospektivy Johna Cassavetese, se Žena pod vlivem nepodobá ničemu, co do té doby americký film vytvořil. Drásavý portrét manželství a ženy na pokraji šílenství je mnoha kritiky považován za mistrovské dílo. I proto se snímek dočkal restaurované verze, v níž je letos ve Varech uveden v Poctě The Film Foundation.

Žena pod vlivem
Režie: John Cassavetes
USA, 1974